svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til henvendelsen af 19/5-21 fra British American Tobacco og Philip Morris International om lovforslagets bestemmelser om forbud mod opbevaring af varer efter 4 uger

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 221, Spørgsmål 29
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. maj 2021 fra British American Tobacco og Philip Morris International, jf. L 221 - bilag 6.

Svar fra tirsdag den 25. maj 2021
British American Tobacco og Philip Morris International foreslår i deres henvendelse af 19. maj 2021 til Skatteudvalget, at forbuddet mod opbevaring af cigaretter og røgtobak 4 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, enten fjernes helt eller forlænges, j SAU L 221 – bilag 6. Tobaksproducenterne henviser i den forbindelse bl.a. til, at det logistisk ikke kan garanteres, at alle varer kan returneres til den autoriserede oplagshaver inden for 4 uger.

Hertil bemærkes:

Indledningsvis bemærkes, at British American Tobacco og Philip Morris International i deres henvendelse synes at forudsætte, at der sælges cigaretter med ”gammel” afgift helt frem til, at forbuddet mod salg af cigaretter og røgtobak med ”gamle” stempelmærker træder i kraft, som er 3 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft.

Jeg har allerede i mit svar på spørgsmål 5 til L 221 (2020/21) redegjort for bl.a. forbuddet mod opbevaring af cigaretter og røgtobak 4 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, herunder hensynene bag fastsættelse af fristen til 4 måneder. Jeg henviser derfor til mit svar på spørgsmål 5 til L 221 (2020/21).

Jeg vil dog gerne understrege, at det i høj grad op til den enkelte tobaksproducent og -forhandler at vælge, hvorvidt de vil tilpasse deres virksomhed med henblik på, at så få varer som muligt skal sendes retur, eller hvorvidt de vil undlade at tilpasse deres produktion med risiko for, at en større mængde tobaksvarer vil skulle sendes retur. Tilpasses produktionen må det forventes at mindske antallet af varer, der skal sendes retur og dermed det logistiske arbejde forbundet med returnering af varer med ”gamle” stempelmærker.

Fra selve afgiftsforhøjelsen træder i kraft den 1. januar 2022, har virksomhederne således 3 henholdsvis 4 måneder til, at forbuddet mod salg og forbuddet mod opbevaring af tobaksvarer med ”gamle” stempelmærker træder i kraft.

Afgiftsforhøjelsen træder som nævnt i kraft den 1. januar 2022, og fra dette tidspunkt er det muligt at sende varer med nye stempelmærker på markedet. Udnyttes denne mulighed, vil virksomhederne således have god mulighed for at tilpasse salget, således at der ikke skal returneres varer (eller kun returneres et mindre antal) med ”gamle” stempelmærker til den autoriserede oplagshaver, inden forbuddet mod opbevaring 4 måneder efter den 1. januar 2022 træder i kraft.

Hertil kommer, at virksomhederne - hvis lovforslaget vedtages som planlagt af Folketinget – har ca. 10 måneder fra lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2021, indtil tobaksvarer med ”gamle” stempelmærker skal være sendt retur fra grossister og detailhandlere mv. til en autoriseret oplagshaver.

Jeg ser derfor ingen grund til at fjerne eller forlænge fristen for, hvornår tobaksvarer skal være returneret til oplagshaver, idet jeg, som også nævnt i mit svar på L 221, spørgsmål 5, vejer hensynet til Skatteforvaltningens kontrol og ønsket om at fjerne billige tobaksvarer fra markedet hurtigst muligt tungere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00