Debat

DTL: Vognmænd forsvarer S-kritik af social dumping

REPLIK: Ole Christensen (S) retter en både nødvendig og relevant kritik mod vognmandsorganisationen ITD og Dansk Industri, der de facto accepterer eller lukrerer på social dumping på transportområdet i EU, skriver Erik Østergaard fra DTL.

Floskuløse hensigtserklæringer om "fri konkurrence" og "bedre regler" dækker over daglig praksis med social dumping blandt fragtfirmaer ifølge administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik ØStergaard.
Floskuløse hensigtserklæringer om "fri konkurrence" og "bedre regler" dækker over daglig praksis med social dumping blandt fragtfirmaer ifølge administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik ØStergaard.Foto: Presse
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd.

Der har aldrig kørt så mange udenlandske lastbiler i Danmark, som der gør i øjeblikket.

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd

Det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet, Ole Christensen, svingede for nylig krabasken over en række organisationer, der de facto accepterer eller lukrerer på social dumping på transportområdet i EU.

Når man slår så hårdt, som Ole Christensen gør det i sit i øvrigt glimrende indlæg, så må man også forvente nogle reaktioner.

Og jeg skal da lige love for, at reaktionerne heller ikke udeblev. Både ITD og DI har således følt sig kaldet til at opponere mod parlamentsmedlemmets skarpe kritik. Men tilbage står Ole Christensens kritik, som både er nødvendig og relevant.

Fakta
Deltag i debatten 

Fem spørgsmål afslører sociale dumpingfirmaer
I virkeligheden kunne man opstille nogle ganske få ja/nej-spørgsmål, som hurtigt ville kunne afklare, hvem der har ret. Lad mig komme med nogle stykker:

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der har oprettet postkasseselskaber og proforma-adresser i udlandet, primært for at undgå dansk løn og danske overenskomster samt danske skatteregler, men udfører virksomheden overvejende indenrigstransportopgaver i Danmark?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der systematisk benytter lavtlønschauffører fra Østeuropa eller længere væk til mere eller mindre permanente transportopgaver i Nord- og Vesteuropa, herunder Danmark?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der systematisk tilrettelægger efter mere eller mindre permanent og vedvarende cabotagekørsel, systematisk og vedvarende tredjelandskørsel med lavtlønschauffører, som er langt fra hjemmet og uden tilbud om ordentlig overnatning, adgang til bad samt toiletter og i øvrigt til en løn på under halvdelen af en nordisk chauffør, til at udføre transportopgaver i Nord- og Vesteuropa, herunder Danmark?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der i vidt omfang benytter selvstændige vognmænd eller chauffører fra lavtlønslandene, og som systematisk lader disse udføre transporter på vilkår, som ikke lever op til ordnede forhold med ordentlig løn, pension, løn under sygdom og uden mulighed for at holde 45-timers-hvilet uden for lastbilen etc.?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der systematisk fralægger sig ethvert ansvar for transporten, hvis noget går galt, med henvisning til, at det er en under- eller under-undervognmand, der har ansvaret?

Hvis man kan sige klart "nej" til alle ovenstående spørgsmål – og jeg ville snildt kunne udvikle yderligere og lige så relevante af slagsen – så er man på sikker grund.

Men må man i ærlighedens tjeneste svare "ja" til ét eller flere af ovenstående spørgsmål, har man et forklaringsproblem. For så bidrager man de facto til social dumping og skader den danske model, dansk erhverv og beskæftigelse.

Flere og flere udenlandske chauffører konkurrerer mod de danske
At transporter tilrettelagt og kørt på for eksempel de ovennævnte måder er hævet over enhver tvivl. Der har aldrig kørt så mange udenlandske lastbiler i Danmark, som der gør i øjeblikket.

Og kører man en tur over Fyn eller på E45, så kan man ved selvsyn se lastbiler fra lande som Bulgarien, Rumænien, Ungarn, Tjekkiet, Polen, Estland, Letland og Litauen. Lande, som Danmark ikke har nogen nævneværdig samhandel med.

Mange af bilerne vil have navne på danske vognmands- eller speditionsfirmaer på førerhuset. Det samme vil traileren, der også ofte bærer navnet på en dansk virksomhed. Men nummerpladen på lastbilen er østeuropæisk. Det samme er chaufføren eller den selvkørende vognmand.

Historier om chauffører eller vognmænd, der efter en bøde, en ulykke eller problemer med køretøjet sidder fast i rabatten i dagevis, uden at den danske speditør vil hjælpe føreren, er ikke sjældne.

CSR er kun løse løfter uden reel handling
De fine corporate social responsibility-politikker på hjemmesiderne og på glittet papir gælder ikke for lavtlønschauffører eller øst-vognmænd, som hyres ind i andet eller tredje led.

Hele diskussionen handler om, hvilke forhold der er undergravende og ødelæggende for danske arbejdspladser i transporterhvervet, danske skatteindtægter, de danske transportpriser og de danske vognmænd, der overholder danske overenskomster og lønforhold.

Og det er vel i bund og grund dét, Ole Christensen meget rigtigt påpeger.

Jeg har det ærlig talt noget stramt med hykleriet i denne sag. Har man råd til at lade en chauffør fra et lavtlønsområde hænge på en rasteplads langt fra hjemmet i dage- og ugevis, så er det, fordi han er så billig i drift, og fordi han kun aflønnes for aktiv kørsel, at man kan holde ham som "arbejdsreserve"og ventende på en "chancetur."

Altså er han i direkte konkurrence med danske vognmænd og chauffører, men på helt andre og ringere vilkår.

Alle de forblommede CSR-politikker, alle de floskuløse hensigtserklæringer om "fri konkurrence" og "bedre regler" har efter DTL-Danske Vognmænds opfattelse alene til hensigt at dække over en daglig praksis og forretningsmodel, båret af ét eller flere af de forhold, som er beskrevet i spørgsmålene herover.

Og derfor igen: Må man svare "ja" til ét eller flere af spørgsmålene, så har man et forklaringsproblem. Kan man derimod ærligt sige "nej" til dem alle, kan man sove roligt.

Men man kan altså ikke løsrive idealer fra praksis på den måde – uden at stå med et troværdighedsproblem. Derfor er de ovenstående spørgsmål til organisationerne også lakmusprøven på Ole Christensens pointe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00