Kommissionen: Europas teknokratregering

LYN-EU-KURSUS: Kommissionen er EU's initiativtager. Det er en særlig konstruktion af overstatslig karakter, som ikke findes andre steder i verden. Den kan bedst sammenlignes med en regering af teknokrater.

Berleymont-bygningen i Bruxelles er Kommissionens hovedkontor. Men Kommissionens generaldirektorater er spredt i flere bygninger i et stort område af Bruxelles.
Berleymont-bygningen i Bruxelles er Kommissionens hovedkontor. Men Kommissionens generaldirektorater er spredt i flere bygninger i et stort område af Bruxelles.Foto: Kristoffer Hecquet
Kristoffer Hecquet

Kommissionen er initiativtageren i EU's lovgivningsapparat. Skal man sammenligne med den danske magtstruktur, kan Kommissionen bedst betragtes som en regering. I modsætning til den danske regering er den dog ikke valgt af et parlamentarisk flertal, men af de nationale regeringer i Unionen.

Derfor er Kommissionen heller ikke farvet af et enkelt politisk parti eller koalition, men består af kommissærer med politisk ståsted, der svarer til den regering, der sad i de enkelte medlemslande på det tidspunkt, Kommissionen blev udnævnt - nemlig kort efter Europa-parlamentsvalget (det seneste var i juni 2014). Derfor er den kommissær, der er udvalgt i Danmark fortsat Margrethe Vestager (R) og ikke en konservativ eller en venstre-kommissær, selvom disse partier sidder i regering i øjeblikket.

Tværpolitisk teknokratregering
Kommissærerne svarer til regeringens ministre. De har hver deres generaldirektorat (forkortet DG), der svarer til et ministerium. For eksempel er Margrethe Vestager konkurrence-kommissær i DG Competition, en slags konkurrence-ministerium. Hvert generaldirektorat har hver deres embedsstab af afdelingschefer, rådgivere og eksperter mv. Der findes 33 DG'er, som er fordelt mellem 28 kommissærer. Visse kommissærer har ikke et DG (fx formanden) og andre har flere.

Kommissionen er præget af at være teknokratisk frem for at være politisk. Da Kommissærene varierer i politisk baggrund, og da Kommissionen heller ikke skal forholde sig til en politisk opposition, men i stedet hele Europa-Parlamentet, der består af hele det politiske spektrum, glider kommissærenes politiske ståsted i høj grad i baggrunden. Derfor minder Kommissionen om en teknokratregering eller en regering af embedsmænd. Europa-Parlamentet skal godkende Kommissionens lovforslag som en slags Folketing. Derefter skal medlemsstaternes ministre godkende lovene i Rådet, før de kan gøres gældende.

For at gøre det hele lidt mere besværligt, men mere præcist, går det ikke på EU-sprog at tale om lovgivning. Lovene kaldes direktiver, da de teknisk set først er love, når medlemslandene implementerer dem i den nationale lovgivning. Direktivet er bindende i alle medlemslande, men det er op til den enkelte nationale myndighed at bestemme form og midler for gennemførelsen.

Den europæiske fløjkrig
Men selvom den traditionelle politiske kamp er neddysset i Kommissionen, findes der alligevel nogle kampe, der kæmpes imellem de europæiske institutioner. Kommissionens agenda er at imødekomme fælleseuropæiske udfordringer ved at synkronisere medlemslandenes lovgivning på givne områder. Institutionen betragtes derfor som overstatslig.

Som en slags modpol til denne stræben efter yderligere samarbejde findes Rådet, der består af samtlige medlemslandes nationale regeringer. Her repræsenteres de nationale interesser, og da der er mange forskellige lande med meget forskellige dagsordener og præferencer, bliver Kommissionen ofte udfordret. Rådet kan betragtes som mellemstatsligt.

Midt imellem de to fløje af fælles og individuelle interesser findes Europa-Parlamentet, der har samme beslutningsbeføjelser som Rådet. Her er det, at den traditionelle politiske kamp foregår. Men da det er de politiske, og i mindre grad de nationale interesser, der er i fokus, lægger Europa-Parlament sig oftere tættere på linie med Kommissionen end Rådet.

 

Dokumentation

Oversigt over kommissærer og politikområder:

Formand
Jean Claude Juncker (Luxembourg)
Gruppe: EPP

Første næstformand
Kommissær for bedre regulering, inter-institutionelle forhold, retsstat, fundamentale rettigheder og bæredygtig udvikling.
Frans Timmermans (Holland)
Gruppe: S&D

Næstformand
Kommissær for udenrigs- og sikkerhedspolitik
Federica Mogherini
Gruppe: S&D

Næstformand
Kommissær for Budget og HR
Kristalina Georgieva (Bulgarien)
Gruppe: EPP

Næstformand
Kommissær for energiunion
Maroš Šefčovič (Slovakiet)
Gruppe: S&D

Næstformand
Kommissær for beskæftigelse, vækst, investeringer og konkurrence 
Jyrki Katainen (Finland)
Gruppe: EPP

Næstformand
Kommissær for Euro og den sociale dialog
Valdis Dumbrovskis (Letland)
Gruppe: EPP

Kommissær for det digitale indre marked
Andrus Ansip (Estland)
Gruppe: ALDE

Kommissær for justits, forbrugere og ligestilling
Věra Jourová (Tjekkiet)
Gruppe: ALDE

Kommissær for digital økonomi og samfund
Günther Oettinger (Tyskland)
Gruppe: EPP

Kommissær for økonomiske og finansielle anliggender, skat og told
Pierre Moscovici (Frankrig)
Gruppe: S&D

Kommissær for beskæftigelse inklusion og sociale anliggender
Marianne Thyssen (Belgien)
Gruppe: EPP

Kommissær for regional politik
Corina Crețu (Rumænien)
Gruppe: S&D

Kommissær for naboskabs- og udvidelsespolitik
Johannes Hahn (Østrig)
Gruppe: EPP

Kommissær for migration, indre anliggender og statsborgerskab
Dimitris Avramopoulos (Grækenland)
Gruppe: EPP

Kommissær for sundhed og fødevaresikkerhed
Vytenis Andriukaitis (Litauen)
Gruppe: S&D

Kommissær for finansiel stabilitet og union for kapitalmarkeder
Jonathan Hill (Storbritannien)
Gruppe: ECR

Kommissær for indre marked, industri, iværksættere og SMV'er
Elżbieta Bieńkowska (Polen)
Gruppe: EPP

Kommissær for klima og energi
Miguel Arias Cañete (Spanien)
Gruppe: EPP

Kommissær for internationalt samarbejde og udvikling
Neven Mimica (Kroatien)
Gruppe: S&D

Kommissær for konkurrence
Margrethe Vestager (Danmark)
Gruppe: ALDE

Kommissær for transport
Violeta Bulc (Slovenien)
Gruppe: ALDE

Kommissær for handel
Cecilia Malmström (Sverige)
Gruppe: ALDE

Kommissær for miljø, maritime anliggender og fiskeri
Karmenu Vella (Malta)
Gruppe: S&D

Kommissær for uddannelse, kultur, ungdom og idræt
Tibor Navracsics (Ungarn)
Gruppe: EPP

Kommissær for forskning, videnskab og innovation
Carlos Moedas (Portugal)
Gruppe: EPP

Kommissær for landbrug og udvikling af landdistrikter
Phil Hogan (Irland)
Gruppe: EPP

Kommissær for humanitær bistand og krisehåndtering
Christos Stylianides (Cypern)
Gruppe: EPP

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00