Dansk skuffelse over EU-aftale om renere biler

BILER: De europæiske biler skal være 35 procent renere i 2030, er EU’s ministre blevet enige om. Ikke godt nok, mener den danske regering.

Foto: /ritzau/Jens Dresling
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: For mange godbidder til producenterne af luksusbiler og firhjulstrækkere og for lavt ambitionsniveau. Det var årsagerne til, at Danmark ikke kunne støtte den aftale om at reducere CO2-udslip fra europæiske biler med 35 procent i 2030, som EU’s miljøministre indgik sent tirsdag aften.

De svære forhandlinger spillede Europas bilproducerende lande ud mod de mere klimaambitiøse.

Danmark og et betydeligt antal andre lande havde presset på for mindst 40 procents reduktion i forhold til 2021-niveau. På den anden side af debatten stod blandt andre Tyskland og en række østlande, der holdt på et mål på 30 procent, hvilket også var det, som EU-Kommissionen oprindeligt havde foreslået.

Efter 13 lange forhandlingstimer blev kompromiset 35 procent med et 15-procentsmål for 2025 for biler. For varevogne hedder tallene 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030. Men dertil kommer en række undtagelser, der er med til at udvande målet. Det gælder for visse såkaldte nicheproducenter af blandt andet sportsvogne og firhjulstrækkere, og det gælder lande, hvor udbredelsen af elbiler og andre såkaldte lav- eller nuludledningskøretøjer ligger under 60 procent af gennemsnittet.

”Det er et skridt fremad. En masse andre skridt må følge efter. Men vi er mere end glade over at have nået en aftale,” sagde den østrigske minister for bæredygtighed, Elisabeth Köstinger, der p.t. sidder i EU’s formandskabsstol.

 
Kilde: EU's Ministerråd

DE: Vigtig aftale
Hos Dansk Energi beklager viceadministrerende direktør Anders Stouge, at der sneg sig flere tidsler ind i forslaget i slutspurten, og at det glippede med at nå 40-procentsmålet. Til gengæld glæder han sig over, at ministrene trods alt nåede frem til en aftale.

”Rådets målsætning vil fortsat føre til betydelige ændringer i bilsektoren og er et vink med en vognstang til bilproducenterne om, at fremtiden er grøn og elektrisk. Målsætningen betyder flere elbiler på de europæiske veje,” skriver han i en mail til Altinget, hvor han dog også stiller spørgsmålet, om det er nok.

”Vi kan være bekymrede for, om dagens ambitionsniveau stemmer overens med, hvad der kræves for at leve op til den globale klimaaftale. FN’s klimarapport, som netop er udkommet, kalder på, at EU gør meget mere – meget hurtigere. Derfor håber vi, at Parlamentet vil lykkes med at presse Rådet til en mere ambitiøs position i den endelige aftale,” skriver Anders Stouge.

Forhandlingerne med Parlamentet starter allerede onsdag – kun få timer efter, at ministrene er blevet enige om deres holdning. Parlamentet lagde sig i sidste uge fast på et 40-procents reduktionsmål.

 

 
Kilde: EU's Ministerråd

Ingen roser
I alt stemte 20 lande for aftalen, fire lande imod og fire lande afstod, herunder altså Danmark.

Den tyske regering var dybt splittet internt inden afstemningen. Den socialdemokratiske miljøminister, Svenja Schulze, gjorde klart på vej ind til mødet, at hun fandt det svært at forsvare sin regerings linje, der er undfanget på højrefløjen i den tyske storkoalition.

”Jeg mener ikke, at det er den rette vej fremad fra industripolitisk synspunkt. Men det er beslutningen. Det er sådan, demokrati fungerer. Det er sådan, det går, når man ikke får sin vilje i en koalitionsregering,” sagde hun.

Hun og de øvrige EU-ministre fik ikke nogen roser fra grønne organisationer over den nye aftale.

”Dagens beslutning fra EU’s regeringer er en skuffelse for planeten. Det viser, hvor meget Kommissionen og visse medlemsstater er veget tilbage fra at tage klimalederskab ved at sætte bilproducenternes interesse højest på trods af de skrappe advarsler om indvirkningen på klimaforandringerne,” skriver Greg Archer, der er direktør for rene køretøjer hos den grønne paraplyorganisation Transport and Environment i Bruxelles, i en pressemeddelelse.

 

 

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Stouge

Direktør, DI Byggeri, formand for Rådet for Energieffektiv Omstilling
cand.polit. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00