EU’s fake news-tilgang får kritik: Se på Facebooks forretningsmodel

FAKE NEWS: En ekspertgruppe nedsat af EU fremlagde mandag en rapport med forslag til bekæmpelsen af fake news. Der var 39 medlemmer af gruppen, men en af disse endte med at stemme nej til den endelige rapport. Den gik ikke langt nok, er forklaringen.

Der skal mere fokus på forretningsmodellerne, der skaber overskud til sociale medier, men samtidig spreder falske nyheder. Det mener Den Europæiske Forbrugerorganisation, der kritiserer EU's forslag til kampen mod fake news.
Der skal mere fokus på forretningsmodellerne, der skaber overskud til sociale medier, men samtidig spreder falske nyheder. Det mener Den Europæiske Forbrugerorganisation, der kritiserer EU's forslag til kampen mod fake news.Foto: Colorbox
Kristoffer Kvalvik

Borgere skal have bedre kendskab til medier og online platforme, så de kan afkode fake news, når de ser dem.

Og så skal store internetplatforme som Google og Facebook følge et frivilligt adfærdskodeks i kampen mod disinformation.

Det er blot nogle af EU’s ekspertgruppes forslag til, hvordan man bekæmper de falske nyheder, som siver rundt på nettet.

Dokumentation

EU’s ekspertgruppe
Ekspertgruppen rådgiver Kommissionen om, hvad man kan gøre i kampen mod fake news.

Gruppen består af 39 medlemmer. Journalister, akademikere og repræsentanter fra store onlineplatforme som Google og Facebook er med.

Et enkelt medlem stemte imod den endelige rapport. Det var Den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC).

Kommissionen skal inden juli implementere en del af forslagene.

Forslagene kort
- Øget gennemsigtighed af online-nyheder. Der skal deles data om de systemer, hvor online-nyheder spredes.

- Arbejde for bedre kendskab til medier for borgerne, så de kan skille sandt fra falskt.

- Der skal udarbejdes værktøjer til at give brugere og journalister mulighed for at takle disinformation.

- Det europæiske medie-økosystems diversitet og bæredygtighed skal sikres.

- Videre forskning i disinformations konsekvenser skal iværksættes.

Kilde: EU-Kommissionen


Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00