Debat

Folkebevægelsen mod EU: Kaos-afstemning om vejpakken giver ny chance

DEBAT: EU-Kommissionens sidste del af vejpakken, der ville forringe vilkårene for danske vognmænd, blev ved en kaotisk afstemning stemt ned i EU-Parlamentet. Nu bør politikerne lytte en ekstra gang til vognmænd og chauffører, skriver Rina Ronja Kari.

Først vedtog et flertal i parlamentet, at chauffører først skal være udstationerede, når de har kørt i et andet land i ti dage hver måned. 
Først vedtog et flertal i parlamentet, at chauffører først skal være udstationerede, når de har kørt i et andet land i ti dage hver måned. Foto: Colourbox
Astrid Johanne Bjørnskov
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rina Ronja Kari
Medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Kommissionen har trinvist præsenteret flere dele af sin vejpakke, og dermed kan vi allerede nu se, hvordan dele af den bliver taget imod i resten af EU-systemet.

I foråret har vi i EU-Parlamentet behandlet den del af vejpakken, der handler om chaufførernes vilkår, og om hvilke regler der skal gælde hvornår, for eksempel for lønnen. For nu at fremhæve et par eksempler, så kan spørgsmålet om køre-hviletid og om udstationering nævnes.

Udsigt til forringelser for danskere
I Kommissionens forslag var der lagt op til nogle grundlæggende forringelser, for eksempel af køre-hviletidsbestemmelserne, hvor Kommissionen ønskede mere fleksibilitet – og dermed mulighed for at chaufførerne kom til at køre endnu længere tid uden ordentlige, lange hvil. En udfordring for arbejdsvilkår, men så sandelig også for trafiksikkerheden.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected] 

Når det kommer til, hvilket lands regler som skal gælde, foreslog Kommissionen, at man skal være udstationeret efter tre dages kørsel i samme land på én måned. Sagt lidt forsimplet: Kører du international transport i mere end tre dage i august måned i Danmark, så skal du være at regne som udstationeret til Danmark og dermed i store træk følge danske løn- og arbejdsvilkår.

Mange løse ender i forslaget
Hvorfor tre dage lige skulle være den magiske grænse, er uklart, men i hvert fald åbnede modellen op for rigtig mange smuthuller og muligheder for at omgå og undgå højere løn til medarbejderne.

Hvorfor tre dage lige skulle være den magiske grænse, er uklart, men i hvert fald åbnede modellen op for rigtig mange smuthuller og muligheder for at omgå og undgå højere løn til medarbejderne.

Rina Ronja Kari
Medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

I EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg fik vi strammet gevaldigt op på reglerne. Det lykkedes mig og gode kollegaer at få igennem, at man skal være omfattet af udstationeringsreglerne ved international transport, at afvise Kommissionens forslag om mere fleksible køre-hviletidsbestemmelser og ikke mindst at få stoppet for, at chaufførerne bo og lever i deres biler.

Desværre holdt den gode linje kun til transportudvalget, som fuldstændig gik i den modsatte grøft og gjorde Kommissionens forslag endnu værre.

Kaotisk afstemning gav nyt håb
Hele dette forløb endte så i den helt store afstemning i juli lige før sommerferien. Først vedtog et flertal i parlamentet, at chauffører først skal være udstationerede, når de har kørt i et andet land i ti dage hver måned. Men derefter stemte parlamentet hele rapporten ned. Der var altså flertal for nogle virkelig dårlige regler, men derefter var der alligevel ikke flertal for at vedtage den nye lovgivning.

Et noget kaotisk forløb endte altså med en begejstret europæisk fagbevægelse. Begejstret, fordi vi fik forhindret store forringelser af vilkårene, og det er trods alt godt. Og samtidig giver det jo en ny chance for at tænke sig om og lytte til chauffører og vognmænd.

Frem for at tabe kampen og få nye dårlige regler, så er der nu åbnet for endnu en runde og endnu en chance for at gøre noget ved de mange problemer med social dumping på vejene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rina Ronja Kari

Marketings- og kommunikationschef, Miljømærkning Danmark
cand.soc. i virksomhedsledelse (Roskilde Uni. 2012)

0:000:00