Kommentar af 
Michael Ehrenreich

Macrons distancering fra USA er mildest talt problematisk

Præsident Macrons udtalelser om Europa, USA og Taiwan indrammer, hvad der er gået galt for ham i det storpolitiske spil i forbindelse med Ukraine-krigen. Timingen for hans videreførelse af en gaullistisk tradition i fransk udenrigspolitik er rigtig dårlig, skriver Michael Ehrenreich.

Siden krigen i Ukraine brød ud,&nbsp;har præsident Macron både insisteret på, at Rusland ikke må ydmyges, og at Kreml har legitime behov for sikkerhedsgarantier, skriver&nbsp;Michael Ehrenreich.<b></b><br>
Siden krigen i Ukraine brød ud, har præsident Macron både insisteret på, at Rusland ikke må ydmyges, og at Kreml har legitime behov for sikkerhedsgarantier, skriver Michael Ehrenreich.
Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix
Michael Ehrenreich
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Under en samtale mellem den daværende præsident Charles de Gaulle og hans amerikanske modpart Lyndon B. Johnson gjorde franskmanden gældende, at alle amerikanske soldater på længere sigt burde forlade fransk jord.

Svaret fra Johnson var iskoldt: ”Gælder det også dem, der ligger i fransk jord?”, spurgte han med henvisning til de tusinder af amerikanske soldater, som omkom i forbindelse med D-dagen i 1944 og ligger begravet nær slagmarkerne i Normandiet.

Samtalen fandt sted i midten af 1960'erne, og den er værd at minde om i lyset af Emmanuel Macrons udtalelser for nylig, hvor en fransk præsident igen markerede en politisk distance til USA og det sikkerhedspolitiske alliancefællesskab i Nato under amerikansk ledelse.

Umiddelbart efter afslutningen af et statsbesøg i Kina skabte Macron diplomatisk furore, da han i et interview i flyet på vej hjem opfordrede Europa til at fastlægge sin egen politiske kurs uafhængigt af USA i det anspændte forhold mellem styret i Beijing og Taiwan.

Ifølge Macron risikerer de europæiske lande at blive fanget i en krise, som ikke er deres, hvis de uden videre følger amerikanerne i spørgsmålet om Taiwan. Og han advarede i vendinger, som vanskeligt kunne misforstås, europæerne mod at blive ”vasaller” af USA.

Der er på begge sider af Atlanterhavet enighed om, at Europa skal påtage sig et større sikkerhedspolitisk ansvar

Michael Ehrenreich

Udtalelserne er mildest talt problematiske i den nye geopolitiske virkelighed efter Ruslands invasion af Ukraine, hvor Vestens undsætning af det ulykkelige land står og falder med USA's lederskab og massive militære og økonomiske støtte.

At markere manglende solidaritet med Washington på nuværende tidspunkt grænser til det politisk tonedøve, og udtalelserne har da også fremkaldt rynkede øjenbryn i en række vestlige hovedstæder og indirekte kritik, ikke mindst i Østeuropa.

I USA har den franske markering skabt problemer for præsident Biden, og de vil formentlig kun blive forstærket, efterhånden som den amerikanske præsidentvalgkamp kommer i gang for alvor, og man fra republikansk side formentlig vil distancere sig fra en krigsindsats på det nuværende høje niveau.

På sin egen uheldige facon indrammer Taiwan-udtalelserne, hvad der er gået galt for Macron i det storpolitiske spil i forbindelse med krigen. Udtalelserne var nemlig langt fra nogen enlig svale.

Læs også

En højtprofileret diplomatisk indsats umiddelbart før krigsudbruddet mislykkedes – udødeliggjort af det berømte billede af Macron og præsident Putin i hver sin ende af et langt bord – og siden har den franske præsident både insisteret på, at Rusland ikke må ydmyges, og at Kreml har legitime behov for sikkerhedsgarantier.

I et isoleret fransk perspektiv falder hans markeringer godt i tråd med Frankrigs udenrigspolitiske linje under Den Femte Republik, som den blev fastlagt af de Gaulle – illustreret af samtalen med præsident Johnson.

Det franske mål var dengang og er stadig en større ligeværdighed mellem Europa og USA i Nato-samarbejdet. Geopolitisk ser man sig selv i en ”midterposition” som en balancerende magt mellem de store blokke anført af supermagterne. Præsident de Gaulle var da også en hyppigere gæst i Sovjetunionen sammenlignet med andre vestlige ledere.

Højdepunktet i denne politik – nogle vil sige lavpunktet – indtraf i 1966, hvor de Gaulle trak Frankrig ud af Natos militære samarbejde, og alliancens hovedkvarter måtte evakueres fra Paris til Bruxelles, hvor det stadig ligger. Frankrig kom først med igen i 2009.

Det ville klæde Frankrig i almindelighed og præsident Macron i særdeleshed at advokere for et ellers fornuftigt strategisk sigte uden en stærk antiamerikansk tone i debatten

Michael Ehrenreich

Også de Gaulles forsøg på at holde Storbritannien ude fra det daværende Europæiske Fællesmarked (EF) skal ses i dette lys. Han betragtede briterne som en trojansk hest for amerikansk indflydelse og lagde ikke skjul på det. Han sagde det ligeud. Storbritannien kom først med i 1973.

Det paradoksale er, at den europæiske udvikling langsomt trækker i fransk retning, og at dette formentlig på sigt vil blive forstærket af Ukraine-krigen. Der er på begge sider af Atlanterhavet enighed om, at Europa skal påtage sig et større sikkerhedspolitisk ansvar.

Dette vil kræve et forstærket EU-samarbejde, også på ikke-militære områder, og som allerede er i gang. Et godt eksempel er genopretningsfonden efter coronapandemien, finansieret af fælles låneoptagelse mellem EU-landene, en milepæl i det europæiske samarbejde. Det var i øvrigt Macron, som til sidst overbeviste en skeptisk kansler Merkel om at gå med.

Men det ville klæde Frankrig i almindelighed og præsident Macron i særdeleshed at advokere for et ellers fornuftigt strategisk sigte uden en stærk antiamerikansk tone i debatten, som svækker den atlantiske alliance.

Er det nødvendigt at holde sig strikt til den gaullistiske tradition, hvor en udtalt fransk distance til USA åbenbart ikke kan undværes, burde Macron have valgt en anden lejlighed end på dette kritiske tidspunkt i krigen. Det var dårlig timing.

Der blev knyttet store håb internationalt til Emmanuel Macron, efter at han i 2017 vandt sikkert over højrepopulisten Marine Le Pen på et stærkt proeuropæisk valgprogram. Det var kort efter Brexit-afstemningen og Donald Trumps magtovertagelse i Washington.

Præsident Macron brød tendensen, og mange så en ny stjerne på den globale scene. Hans udtalelser seks år senere viser, at der stadig er et stykke vej endnu.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Ehrenreich

Fhv. hofmarskal og chefredaktør, kammerherre
journalist (DJH 1979)

Emmanuel Macron

Præsident, Frankrig (La République en marche)
offentlig administration (Sciences Po), filosofi (University of Paris-Ouest Nanterre La Défense 2001)

0:000:00