Debat

NLA: Er Schengen-samarbejdet virkelig ved at dø?

DEBAT: Frygten for et kollapset EU med lange køer ved lukkede grænser falder ikke i tråd med vognmændenes oplevelser, skriver direktør i Nordic Logistics Association Søren Larsen. Transport-udfordringen handler om vækst, lyder det.

Den virkelige udfordring for EU er at få væksten i gang, og så skal man se ud over flygtningekrise og BREXIT, skriver Søren H. Larsen, administrerende direktør i Nordic Logistics Association.
Den virkelige udfordring for EU er at få væksten i gang, og så skal man se ud over flygtningekrise og BREXIT, skriver Søren H. Larsen, administrerende direktør i Nordic Logistics Association.
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren H. Larsen
Administrerende direktør i Nordic Logistics Association

Der tegnes mange dommedagsbilleder af EU for tiden. Flygtningekrisen og muligheden for BREXIT synes at få pessimisterne helt op i det sorte felt. 

Dette til trods for, at EU ikke mindst i de seneste år har vist sin kapacitet for at gennemleve kriser og finde løsninger. Ikke altid elegant, ofte ganske langsomt, men nok til at EU som projekt fortsat hænger sammen. Og så bør det bemærkes, at EU oftest fungerer bedst i krisestemning.

De nuværende udfordringer for Schengen-samarbejdet skaber selvfølgelig nogle problemer for den frie bevægelighed, men mest for personer. 

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Mange trusler om lukkede grænser har blot været trusler, særligt i Norden, hvor realiteten er, at vognmænd ikke møder store problemer eller nævneværdige forsinkelser, når de nordiske grænser krydses. 

Derfor hermed bare en stille opfordring til, at organisationer og politikere bevarer proportionerne i udfordringerne.

Hermed bare en stille opfordring til, at organisationer og politikere bevarer proportionerne i udfordringerne.

Søren H. Larsen
Administrerende direktør i Nordic Logistics Association

Helt efter bogen
Det værste, man kan bruge EU-samarbejdet til, er nemlig at løse lokale problemer med fælles løsninger. Det er forsøgt før og skaber ineffektivitet og mindre vækst. 

Det er da også, derfor Schengen-systemet indeholder en fleksibilitet, som tillader konkrete og praktiske løsninger på de konkrete problemer. I dag har Schengen en række konkrete problemer ved specifikke grænser - og medlemslandene har grebet til denne fleksibilitet for at løse dem. Det er helt efter bogen.

Disse begrænsninger er ikke indført for at begrænse den frie bevægelighed eller for at begrænse transport. Dertil findes der masser af andre tiltag med langt større effekt. Nej, disse begrænsninger er indført for at løse konkrete, politiske problemer omkring flygtninge og immigranter. 

Det er den virkelighed, vejtransporten lever og agerer i. Hjælper vi dem bedst ved blot blindt at fokusere på mere frihed og åbne grænser snarere end at finde en samlet løsning på de udfordringer, de som virksomheder og borgere i EU står overfor?

Udfordringen er manglende vækst
Når man tager i betragtning, at 85 procent af omsætningen i vejtransport i EU/EØS stammer fra national aktivitet, og kun 15 procent stammer fra den grænseoverskridende transport, føres man til at mene, at fokus skal være på de nationale forhold og mindre på de grænseoverskridende forhold. 

Med andre ord er vejtransport fortsat i største omfang en national aktivitet. 

Den virkelige udfordring for EU er imidlertid at få væksten i gang. Det er også transportørernes største udfordring. 

For at dette skal ske, skal man se udover flygtningekrise og BREXIT. Folk skal begynde at forbruge, men det kræver tillid. Og tillid opstår ved, at man føler sig sikker. 

Vejtransport og transportpolitikken kan bidrage til dette ved at etablere en situation for vejtransport, hvor man føler, der er lige og fair vilkår. På den måde kan også transport bidrage til at skabe vækst og beskæftigelse i EU.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Hyldstrup Larsen

Direktør, Nordic Logistics Association
cand.polit. (Københavns Uni. 1990)

0:000:00