Debat

Rigeligt med elastik i klimamål til Danmark

DEBAT: Hvis Danmark udnytter fleksibiliteten fuldt ud, kan man fra 2020-30 nøjes med en CO2-reduktion for landbrug, boliger og transport på 13 procentpoint. I samme periode skal Tyskland levere meget mere, skriver Dansk Energis EU-chef. 

Der er enighed om EU's nye klimamål til Danmark er relativt ambitiøst, men lige så stor enighed om, at det er realistisk at nå målet, skriver Jørgen Skovmose Madsen.
Der er enighed om EU's nye klimamål til Danmark er relativt ambitiøst, men lige så stor enighed om, at det er realistisk at nå målet, skriver Jørgen Skovmose Madsen.Foto: Thomas Steen Sørensen/Dansk Energi
Morten Øyen

Morten er redaktør og journalist på Altinget.dk. Morten er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og har en MA i journalistik fra City University i London.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørgen Skovmose Madsen,
EU-chef, Dansk Energis kontor i Bruxelles

Normalt skrues der lidt ned for tempoet i Bruxelles i den sidste halvdel af juli. Det er her man har mulighed for at rydde op i sine sager, inden EU-apparatet går på mere eller mindre fælles sommerferie i de første tre uger af august. I år har juli budt på alt andet end ro og oprydning.

En britisk udmeldelse af EU efterfulgt af toppolitikeres flugt fra ansvaret var blot starten. Herefter kom et mislykket militærkup i Tyrkiet, og oveni har en række terrorangreb i Frankrig og Tyskland kastet en mørk skygge over sommeren.

Lovpakke for bønder, biler og boliger
I den sammenhæng er det forståeligt, hvis energi- og klimapolitik ikke står øverst på dagsordenen. Men trods de mange storpolitiske kriser, ender man alligevel med at tale energi og klima, når man løber ind i udenlandske kolleger på caféen i nabobygningen. Ikke som det første naturligvis, men når man har delt sin skuffelse og forfærdelse over sommerens begivenheder, så ender man alligevel i de vante diskussioner om fx kvotehandel og elmarkedet.

Fakta
Bland dig i debatten! 

Send dit indlæg til [email protected]


Mellem rækken af storpolitiske kriser, blev der også tid til, at Kommissionen kunne lancere en lovpakke, der skal sikre reduktion af drivhusgasser fra landbrug, transport og boliger frem mod 2030. Det skete 20. juli, da det såkaldte ”effort-sharing”-forslag blev præsenteret. Forslaget indeholder først og fremmest reduktionsmål for hver af EUs 28 medlemslande (UK er officielt stadig medlem).

Målene vedrører de sektorer, som ikke er dækket af EUs system for handel med CO2-kvoter, og som nævnt involverer det først og fremmest bønder, biler og boliger.

Selvom målet er det næsthøjeste (Luxembourg og Sverige skal reducere med 40 pct.), ser billedet lidt anderledes ud, hvis man alene ser på perioden 2020-2030 og desuden medtager den udvidede fleksibilitet, som Danmark har sikret sig.

Jørgen Skovmose Madsen
EU-chef, Dansk Energis kontor i Bruxelles

Rigeligt med elastik til Danmark
Danmark bliver i forslaget afkrævet at levere en 39 pct., reduktion af drivhusgasser fra disse sektorer i 2030 i forhold til 2005. Det er der enighed om er et relativt ambitiøst mål, men der er stort set lige så stor enighed om, at det ikke er urealistisk at nå målet. Og selvom målet er det næsthøjeste (Luxembourg og Sverige skal reducere med 40 pct.), ser billedet lidt anderledes ud, hvis man alene ser på perioden 2020-2030 og desuden medtager den udvidede fleksibilitet, som Danmark har sikret sig.

Danmarks reduktionsmål for de omtalte sektorer i 2020 er 20 pct. i forhold til 2005. Det vil altså sige, at fra 2020-2030 skal der reduceres med yderligere 19 procentpoint.

Hertil kommer, at Danmark – sammen med otte andre lande – har fået adgang til en særlig fleksibilitetsmekanisme, der betyder, at to procentpoint kan opnås ved at annullere CO2-kvoter og dermed gøre adgangen til CO2-udslip i de kvotebelagte sektorer (energi og fremstillingsindustri) mindre. Yderligere fire procentpoint kan hentes ved skovrejsning og andre tiltag inden for de såkaldte LULUCF-sektorer (Land Use, Land Use Change and Forestry).

Fleksibelt krav efter 2020
Det betyder, at hvis Danmark udnytter fleksibiliteten fuldt ud, kan man nøjes med en CO2-reduktion for landbrug, boliger og transport på 33 pct. i 2030 – eller en yderligere reduktion i forhold til 2020 på 13 procentpoint.

Og hvordan ser det så ud i forhold til de øvrige EU lande? Sammenligner man med Tyskland, så har de et mål på 38 pct., uden mulighed for at bruge fleksibiliteten med de kvotebelagte sektorer, og de får kun meget begrænset fleksibilitet i forhold til jord- og skovbrug. Faktisk bliver den ”rene” forpligtelse for landbrug, transport og boliger 37,5 pct. – og altså 4,5 procentpoint højere end Danmarks justerede niveau. Desuden har Tyskland kun et mål i 2020 på 14 pct., så deres reduktionskrav fra 2020 til 2030 bliver hele 23,5 pct.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00