Debat

S: Deleøkonomi på fair vilkår

DEBAT: De deleøkonomiske platforme rummer fantastiske muligheder for innovation, vækst og jobskabelse, men der skal regulering bag, skriver Ole Christensen (S).

Det deleøkonomiske mærkat må aldrig blive et carte blanche til at se stort på lovgivning og ansvar, skriver Ole Christensen (S). 
Det deleøkonomiske mærkat må aldrig blive et carte blanche til at se stort på lovgivning og ansvar, skriver Ole Christensen (S). 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet 

Jeg siger sjældent nej til et godt tilbud. Jeg vil gerne transporteres billigt fra sted til sted og bo godt på ferien uden at grave dybt i lommerne.

Når bestillingen ovenikøbet kan klares nemt via en app på telefonen, lyder det som et røvertilbud. Desværre er det nogle gange for godt til at være sandt.

Torsdag 2. juni præsenterede EU-Kommissionen sin vejledning til, hvordan vi skal håndtere deleøkonomien. Vejledningen skal gøre det nemmere at skelne skidt fra kanel, og det er nødvendigt. De seneste år er deleøkonomien blevet et modeord af dimensioner.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

De online platforme, som store dele af de deleøkonomiske tjenester benytter sig af, opstod i kølvandet på finanskrisen, der havde fået os til at tænke over vores forbrug. Det er da også tydeligt for enhver, at det er godt for både miljø og pengepung, at vi fylder bilen op, når vi tager fra den ene ende af landet til den anden. Så langt, så godt.

Stil krav til mastodonter 
Men siden de online platforme så dagens lys, er flere af virksomhederne bag dem blevet milliardærforretninger, der skovler penge ind. Eksempelvis blev taxatjenesten Uber i 2015 værdisat til 437 milliarder kroner på globalt plan. Når der er tale om et så stort beløb, handler det ikke længere om småforretninger, men om mastodonter, der påvirker vores samfund.

Det deleøkonomiske mærkat må aldrig blive et carte blanche til at se stort på lovgivning og ansvar.

Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

Alligevel er der flere eksempler på, at virksomheder har forsøgt at springe over, hvor gærdet er lavest, ved at pryde sig med betegnelsen deleøkonomi. Derfor er det tid til at råbe vagt i gevær. Der skal stilles krav til, at også online platforme opererer på fair vilkår. Det deleøkonomiske mærkat må aldrig blive et carte blanche til at se stort på lovgivning og ansvar.

Ansvar og skattepligt 
For det første skal der sættes en tyk streg under, at flere af virksomhederne bag de online platforme har arbejdsgiveransvar. Et godt eksempel er taxatjenesten Uber, der hidtil har slået sig på, at den alene tilbyder en app, så private kan organisere sig som selvstændige chauffører. Dermed fralægger Uber sig ansvaret for at sikre, at deres chauffører betaler skat, og - hvad endnu værre er – så sikrer de hverken ordentlige lønvilkår eller social sikring for deres chauffører. Det dur simpelthen ikke, for det gør vores velfærdsmodel sårbar, og det skaber dårlige jobs, mens de arbejdspladser, der tilbyder ordentlige vilkår, må dreje nøglen om.

For det andet skal de deleøkonomiske platforme naturligvis også betale skat i de lande, hvor de udbyder deres tjenester. Hvem skal finansiere vores børnehaver og biblioteker, hvis milliardvirksomheder kører på frihjul ved at flytte deres penge rundt, så lande som Danmark bliver snydt for skatteindtægter?

Og for det tredje skal de deleøkonomiske platforme tage ansvar for deres brugeres sikkerhed. Forbrugerrettigheder bør altid komme i forreste række, og der må aldrig være tvivl om, at også platformene bag de udbudte services har et ansvar.

Brug for ny lovgivning 
Dybest set kan det ikke passe, at deleøkonomiske platforme skal have lov at undergrave vores arbejdsmarked, velfærdssamfund og forbrugersikkerhed ved at tilbyde tjenester til en brøkdel af den pris, det koster lovlydige virksomheder at producere. Derfor skal der ordentlig lovgivning til.

Jeg er glad for, at EU-Kommissionen er kommet med en vejledning til, hvordan vi håndterer deleøkonomien i fremtiden. Men jeg er ærgerlig over, at vejledningen ikke er mere klar på helt basale definitioner i forbindelse med arbejdsgiver – og forsikringsansvar. Nu er det op til den danske regering at handle. For eksempel kan det ikke gå for hurtigt med at få en revision af taxalovgivningen, og vi skal også have kigget på forholdene i andre brancher, for eksempel hotelbranchen.

De deleøkonomiske platforme rummer fantastiske muligheder for innovation, vækst og jobskabelse, men der skal regulering bag. Kun på den måde kan vi sikre, at de jobs, der skabes, er gode jobs, og at den vækst, som følger med, kommer hele samfundet til gode.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Christensen

Fhv. MEP (S), fhv. viceborgmester, Brovst Kommune
butiksuddannet, merkonom

0:000:00