Så kører EU’s toppost-tog – og bremserne virker ikke

ANALYSE: Meget peger på, at sammenknytningen mellem valget til Europa-Parlamentet næste år og udpegningen af EU-Kommissionens formand ikke længere er til at skille ad.

Tre mænd i søgelyset i EU's spitzenkandidat-proces. Irlands premierminister, Leo Varadkar (t.h.), meldte onsdag ud i en tale i Europa-Parlamentet, at han støtter processen. Jean-Claude Juncker (i midten) blev i 2014 den første kommissionsformand udnævnt som følge af den. Michel Barnier (t.v.) blev slået af Juncker som de konservatives kandidat i 2014, men spås en god chance i 2019.
Tre mænd i søgelyset i EU's spitzenkandidat-proces. Irlands premierminister, Leo Varadkar (t.h.), meldte onsdag ud i en tale i Europa-Parlamentet, at han støtter processen. Jean-Claude Juncker (i midten) blev i 2014 den første kommissionsformand udnævnt som følge af den. Michel Barnier (t.v.) blev slået af Juncker som de konservatives kandidat i 2014, men spås en god chance i 2019.Foto: /ritzau/Reuters/Frederick Florin
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Onsdag meldte den irske premierminister sig som den første regeringschef sig officielt under fanerne hos ”vi, der elsker spitzenkandidat-processen”-fløjen i europæisk politik.

For den langt overvejende del af EU’s 500 millioner borgere vil det ikke være noget, de nogensinde har hørt om.

For en lille indviet gruppe – primært placeret i Bruxelles – vil netop den proces til gengæld være et dominerende samtaleemne det næste halvandet år frem, indtil der er fundet en ny formand for EU-Kommissionen til næste sommer.

Skulle lokke vælgere
Spitzenkandidat-processen blev udtænkt forud for EU-parlamentsvalget i 2014 af ledende kræfter i Parlamentet som en måde at lokke flere europæere til stemmeurnerne. Det skulle ske ved at stille vælgerne i udsigt, at deres stemme kunne blive udslagsgivende for, hvem der ville komme til at stå i spidsen for EU-Kommissionen.

Den politiske partigruppe, der fik flest stemmer på EU-plan, fik førsteret til at pege på deres spidskandidat til posten. Eftersom det var de europæiske konservative, der løb med valgsejren, blev resultatet, at posten gik til Luxembourgs tidligere premierminister Jean-Claude Juncker.

Langt de fleste europæiske vælgere opdagede godt nok ikke, at de havde deltaget i en stille revolution af magtbalancen i EU. Det gjorde til gengæld de siddende stats- og regeringschefer, eftersom det står i EU-traktaterne, at det er deres job at udpege kommissionsformanden. De skal tage hensyn til udfaldet af parlamentsvalget, og parlamentarikerne skal godkende deres valg. Men intet sted står der noget om nogen spidskandidater.

Som daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt konstaterede tilbage i sommeren 2014, efter lederne modstræbende gav grønt lys til Juncker, så var der mange EU-chefer, ”som ikke er helt overbevist om, at processen har været helt fantastisk”.

Læs også

Så godt som afgjort
Dengang gjorde de 28 EU-ledere klart, at det ikke var noget, der automatisk ville danne præcedens for, hvordan det kommer til at spænde af næste gang. Men jo tættere vi kommer på valget, der skal afholdes et sted mellem 23. og 26. maj 2019, jo mere ser det ud som et fait accompli.

Det forberedende arbejde er allerede begyndt hos de tre partier på den europæiske midte, som har udgjort rygraden i processen, nemlig EU’s kristdemokrater (EPP), socialisterne (PES) og de liberale (ALDE).

EPP meldte allerede sidste år ud, at de vælger deres kandidat på en partikongres i Helsinki til november. PES oplyser, at der er nedsat en arbejdsgruppe, som i februar vil løfte sløret for, hvordan deres udvælgelsesproces skal se ud. Mens ALDE først ved deres partikongres i november i Madrid vil åbne ballet for kandidater.

Hos den konservative udbryderguppe ACRE, hvis ECR-gruppe i Parlamentet er den tredje største, har de endnu ikke bestemt sig til, om de vil stille med en kandidat.

Sidste gang sagde de nej til at opstille nogen, men krævede stadig en plads i debatterne mellem de øvrige kandidater – dog uden held. Gruppen, der huser blandt andre Dansk Folkeparti, bliver dog ramt af, at de britiske Konservative, der p.t. udgør den største nationale delegation, jo er ude af vagten til næste valg, hvilket formindsker deres chance for at komme til at spille en rolle.

De fire små partier på Parlamentets fløje regner heller ingen med – på trods af at valgforskere forudser en fortsættelse af den fragmentering af det politiske landskab i Europa, som allerede har trukket mange vælgere væk fra de traditionelle partier på midten.

Første diskussion
I februar kommer der først en redegørelse fra Kommissionens egen hus-tænketank, EPSC, om processen, og derefter et egentlig udspil fra de 28 kommissærer om, hvad de mener, der skal ske.

23. februar mødes EU-landenes ledere så til det, der beskrives som ”en åben og ærlig” snak om, hvordan de synes, det skal forløbe. Der forventes ingen konklusioner. Men terrænet vil blive sonderet, så det ikke som sidste gang er noget, som ender med at komme fuldstændig bag på lederne.

Irske Leo Varadkars udmelding onsdag om, at han mener, processen skal gøres permanent, forventes at finde opbakning hos andre i den såkaldte Erasmus-klike af yngre stats- og regeringschefer omkring de 40, der har det til fælles, at de alle er født, efter deres land blev optaget i EU-klubben, og at de deler en stor entusiasme for det europæiske.

Ud over Varadkar består klubben af Luxembourgs Xavier Bettel, Belgiens Charles Michel og den franske præsident Emmanuel Macron, om end det stadig er uvist, om de franske jubeleuropæervisioner reelt også omfatter spitzenkandidat-processen.

Dansk nej tak
Blandt de lande, som er voldsomt skeptiske, er Danmark. Den danske regering står langtfra alene med sine bekymringer, som blandt andet går på, at processen udelukker siddende statsministre eller andre i topjob, som godt kunne være interesserede, men ikke hvis det indebærer at stille op til en langstrakt valgkamp, de risikerer at tabe.

Men ifølge kilder i systemet er der også en del ledere, der ikke orker et totalt sammenbrud i forholdet til Europa-Parlamentet, og som heller ikke har mod på at skulle sætte sig op mod det, der bliver solgt til vælgerne som en direkte udmøntning af EU-demokratiet.

Ikke mindst den tyske kansler Angela Merkel får svært ved at modsætte sig processen. Hendes modstykke i den regeringsdannelse, hun lige nu prøver at få i stand med lodder og trisser, er nemlig ingen anden end de europæiske socialdemokraters spitzenkandidat i 2014 og én af systemets faddere og ivrigste fortalere: SPD-leder og tidligere EU-parlamentsformand Martin Schulz.

Dokumentation

Det siger Lissabon-traktaten om valget af EU-Kommissionens formand

”Under hensyntagen til valget til Europa-Parlamentet og efter passende høringer foreslår Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal Europa-Parlamentet en kandidat til posten som formand for Kommissionen. Denne kandidat vælges af Europa-Parlamentet med et flertal af dets medlemmer. Hvis denne kandidat ikke opnår et sådant flertal, foreslår Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal inden en måned en ny kandidat, der vælges af Europa-Parlamentet efter samme procedure.”

Kilde: Lissabon-traktaten Artikel 9D,7


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00