Kronik

Tidligere ambassadør: Hvorfor svarer Jeppe Kofod udenom?

Udenrigsminister Jeppe Kofod svarer udenom eller taler sort, når han bliver spurgt om Danmarks arbejde i Europarådet og Ungarn og Polens manglende overholdelse af forpligtigelser på retsstats- og menneskerettighedsområdet. Hvad er mon årsagen, spørger tidligere ambassadør Claus von Barnekow.

Udenrigsministerens årlige redegørelse om Danmarks arbejde i Europarådet var præget af improvisering og ikke-svar, skriver Claus von Barnekow.<br>
Udenrigsministerens årlige redegørelse om Danmarks arbejde i Europarådet var præget af improvisering og ikke-svar, skriver Claus von Barnekow.
Foto: Olivier Hoslet/EPA/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

'De svarer ikke - fordummende uskikke i den politiske debat'.

Således lød titlen på retorikprofessor Christian Kocks yderst relevante bog fra 2013 om retoriske uskikke i den politiske debat, og om hvordan politikere svarteknisk benytter sig af fortielse, fordrejning, vildledning, affejning og udenomssvar.

Om det i en konkret situation er led i en strategi eller en taktisk manøvre kan eventuelt fremgå af omstændighederne. I udenrigsministerens tilfælde er der to eller måske tre muligheder.

Ordvekslingen udspandt sig under forhandlingen i Folketinget 21. april om blandt andet udenrigsministerens årlige redegørelse om Danmark og arbejdet i Europarådet, herunder retsstat, menneskerettigheder og demokrati. Forhandlingen har som sædvanligt ikke tiltrukket sig nogen medieinteresse.

Måske aner han ikke, hvad svaret er

Den beklagelige konsekvens af disse uskikke er, at ingen bliver klogere eller mere oplyste, når der ikke svares på det, der spørges om. 

Bogen om politikere, som oprigtigt svarer efter modellen "det ved jeg ikke, men jeg fremskaffer et svar", ville formentlig blive lige så tynd som fortegnelsen over hærens antal af regimenter.

Claus von Barnekow
Seniorrådgiver, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, fhv. ambassadør ved Europarådet

Motiverne hertil kan være flere. Et indlysende kan være, at en minister af politiske årsager ikke ønsker at svare, ikke ønsker "at vise hånden", er bekymret for, at svaret kan falde forkert ud, ikke vil forpligtige sig og så videre. Begrundelsen for et svar med få vitaminer og megen varm luft kan også være den enkle; at det ikke anes, hvad svaret er. 

Bogen om politikere, som oprigtigt svarer efter "det ved jeg ikke, men jeg fremskaffer et svar"-modellen, ville formentlig blive lige så tynd som fortegnelsen over hærens antal af regimenter.

Så hvad var spørgsmålene til udenrigsministeren, og hvorledes lød svarene til en politikerkollega? Ordføreren fra et af regeringens støttepartier – Radikale Venstre – tog et tilbagevendende og yderst vigtigt spørgsmål op, nemlig størrelsen af Europarådets budget. Det vil sige, om de eventuelt justerede beløb, som medlemsstaterne efter nærmere fastlagte forudsætninger, kan blive enige om at ville betale til organisationens budget.

Europarådet er vigtigere end nogensinde

Det er ikke forbundet med nogen juridisk forpligtelse at udtale, at Europarådet er mere vigtigt og nødvendigt end nogensinde før, men måske nok en moralsk/etisk selvmodsigelse, hvis et sådant udsagn uden forklaring udmøntes i en samtidig bestræbelse for at beskære eller fastholde det nuværende budgets størrelse.

Europarådets overvågende organer

Af Europarådets overvågende organer vedrørende menneskerettigheder skal nævnes:

  • Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD)
  • Den Sociale Komité
  • Menneskerettighedskommissæren
  • Komitéen til forebyggelse af tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf (CPT)
  • Komitéen mod racisme og intolerance (ECRI)
  • Komitéen til beskyttelse af nationale mindretal
  • Venedig-Kommissionen (rådgivning vedrørende demokratiske forfatninger og institutioner) er nedsat af Europarådet.

 


Kilde: Claus von Barnekow

Ordføreren spurgte om "regeringen (vil) arbejde for at være med til at sikre, at (Europaråds)budgettet igen sikres…".  Ordføreren sagde: "Jeg vil først gerne spørge til budgettet for Europarådet, fordi der gennem en række år har været en udhuling på grund af en 'real zero goal'-politik, og nu har vi så samtidig Rusland, der trækker sig ud. Så vil regeringen arbejde for at være med til at sikre, at budgettet igen sikres, og at man ikke ser en fortsat udhuling og nu endnu mere med Ruslands exit?"

Udenrigsministeren besvarede ikke spørgsmålet, men svarede udenom. "Det er klart, at Ruslands eksklusion har mange følgevirkninger for Europarådet. De har været en af de store betalere, og derfor vil de manglende indbetalinger kunne mærkes," sagde udenrigsministeren og tilføjede:

"Og derfor håber jeg at kunne drøfte med mine kolleger, som jeg også nævnte tidligere, på udenrigsministermødet i Torino her i maj måned, hvordan vi gør nu, og her har Europarådets sekretariat forinden en mulighed for at præsentere deres bud på en vej fremad. Men jeg er enig i, at det er vigtigt, at vi lande i Europarådet tager ansvar for, at vi har en velfungerende organisation."

Udenrigsministerens improviserede ikke-svar

Spørgeren fik således ingen reaktion på sit spørgsmål om, hvad regeringens egen holdning til  budgetspørgsmålet er. I anden del af svaret udtalte udenrigsministeren, at han er enig i noget, spørgeren hverken har sagt eller spurgt om. 

Hvis dette svar er hentet fra Udenrigsministeriets udarbejdede beredskabspapir, som ministeren har stået med, er det politisk besynderligt, at man sender et sådant røgslør ud, når svaret blot kunne have været, at regeringen fastlægger sin holdning, når konsekvenserne af Ruslands eksklusion foreligger oplyste. Udgangspunktet er, at Europarådet skal kunne løfte sine opgaver.

Mon ikke sandheden snarere er, at udenrigsministeren improviserede. Han havde ikke et svar på spørgsmålet og ville ikke vikle sig ind i en mere forpligtende udtalelse. Hans svar er derfor et ikke-svar. 

Læs også

Manglede politisk vilje kommer Ungarn og Polen til gode

Ordføreren spurgte dernæst, om Danmark har bedt om at få Polen og Ungarns efterlevelse af deres forpligtelser sat på dagsordenen i ministerkomitéen i Europarådet. Det er et vigtigt spørgsmål.

Nærmest komisk bliver det, da ministeren på sit helt fraværende svar på spørgsmålet konkluderede: "Så, ja, vi har fokus på det spørgsmål...", som han altså overhovedet ikke besvarer!

Claus von Barnekow
Seniorrådgiver, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, fhv. ambassadør ved Europarådet

Polen og Ungarns manglende efterlevelse af visse EU-forpligtelser rækker i højeste grad også ind i Europarådet på retsstats- og menneskerettighedsområdet, men i medierne er det stort set kun brud på EU-retten, der omtales.

Det er bemærkelsesværdigt, fordi medlemsstater i Europarådet – som vi nu har set det med Rusland – lettere kan fratages deres ret til repræsentation end medlemsstater i EU og i Europarådet, der dernæst ekskluderes, som vi har set det med Rusland.

Men der er ingen politisk vilje og mod til at tage indledende skridt til et opgør med disse to EU-lande i Europarådet, og hvad så med eksempelvis Azerbaidjan og Tyrkiet, der sandt at sige er milevidt fra at overholde påtagne forpligtelser.

Den radikale ordfører sagde: "(Jeg) vil straks gå til et andet spørgsmål, som handler om Polen og Ungarn, der, som der står i redegørelsen, har tiltrukket sig opmærksomhed i Europarådet. Jeg vil så bare spørge, om den opmærksomhed har ført til, at Danmark måske sammen med nogle andre ligesindede lande har bedt om at få en drøftelse af de to landes efterlevelse af deres forpligtelser på dagsordenen i ministerrådet."

Udenrigsministeren svarede "Ja...", men de mange referencer i det efterfølgende udenomssvar lægger et omfattende røgslør – dog helt gennemsigtigt – over det manglende svar på et præcist spørgsmål.

Flere diplomater skal sikre intereressevaretagelsen

Nærmest komisk bliver det, da ministeren på sit helt fraværende svar på spørgsmålet konkluderede: "Så, ja, vi har fokus på det spørgsmål...", som han altså overhovedet ikke besvarer!

Udenrigsministeren sagde: "Ja, Danmark har løbende fokus på både Polen og Ungarn og andre lande og deres overholdelse af forpligtigelser. Jeg nævnte også, hvor vigtige de forskellige mekanismer, vi har, er. Både OSCE og Europarådet, Venedigkommissionen og andre vigtige mekanismer, som er med til at monitorere retstilstanden, retsudviklingen i de her to lande – både Polen og Ungarn – og det er i øvrigt også noget, vi bruger i dialogen med de to lande. Så ja, vi har fokus på det, og det spørgsmål er noget, som vi arbejder med i alle organisationer."

Mon ikke sandheden her dog også er, at udenrigsministeren improviserede – talte sort – i mangel af svar på et præcist spørgsmål. Altså påny et ikke-svar.

Claus von Barnekow
Seniorrådgiver, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, fhv. ambassadør ved Europarådet

Men spørgsmålet må da have været forudset i beredskabspapiret! Ikke mindst fordi Enhedslistens ordfører, som fortsat venter svar fra ministerkomitéen, stillede ministerkomitéen et begrundet spørgsmål i november sidste år om, hvilke beslutninger ministerkomitéen har truffet i medfør af Ungarn og Polens fortsatte krænkelser af deres forpligtelser?

Svaret er: ingen, så det tager tid for Europarådets sekretariat at formulere et udkast til et dækkende svar, der skal vedtages i ministerkomitéen!

Ministeren kunne imidlertid have svaret, at Danmark løbende overvejer de eksisterende muligheder, men forudsætningen for et initiativ er, at man kan være sikker på, at det ikke ville blive afvist. En afvisning ville nemlig blot skade sagen.

Mon ikke sandheden her dog også er, at udenrigsministeren improviserede – talte sort – i mangel af svar på et præcist spørgsmål. Altså påny et ikke-svar.

Udenrigsministeriet har med rette og længe efterspurgt at øge diplomatbemandingen på Europarådsrepræsentationen fra en til to medarbejdere: ambassadør og souschef. Det er glædeligt og øger muligheden for intereressevaretagelsen.

Man er dog stadig den mindste af de fire store nordiske lande. Men mon ikke også ministeriets hjemlige europapolitiske interessevaretagelse i højere grad bør anskue Europarådet i denne sammenhæng og på linje med OSCE. Det vil kunne styrke ministerbetjeningen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus von Barnekow

Seniorrådgiver, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, bestyrelsesmedlem, Militærhistorisk Netværk (Dansk Militærhistorisk Kommission), fhv. ambassadør, Europarådet
cand.phil. i historie (Odense Uni.), handelsuddannet fra Købmandsskolen og Niels Brock

0:000:00