Debat

Tørnæs: EU skal med på det digitale tog

DEBAT: Det er på høje tid, at EU får skabt et indre digitalt marked, der kan sikre forbrugernes rettigheder og give virksomhederne de bedst tænkelige vilkår, skriver Ulla Tørnæs (V).

Det er på høje tid, at EU får skabt et indre digitalt marked, skriver Ulla Tørnæs (V).
Det er på høje tid, at EU får skabt et indre digitalt marked, skriver Ulla Tørnæs (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ulla Tørnæs (V)
Medlem af Europa-Parlamentet 

Vores verden er for længst blevet digital. Og derfor er det på høje tid, at EU's største succes, det indre marked, nu går online.

Ét indre digitalt marked i stedet for 28. Et indre digitalt marked, der sikrer forbrugernes rettigheder og data; og et digitalt indre marked, som giver virksomhederne de bedst tænkelige vilkår til at vokse og skabe nye arbejdspladser.

Forbrugerne skal ikke længere være i tvivl om deres rettigheder og sikkerhed, når de handler på nettet. De skal have åben adgang til digitale ydelser, og så skal langt flere virksomheder udnytte internettets potentiale til fulde. Vores verden er for længe siden blevet digital - det er på tide, at de politiske rammer følger med.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Der er ikke flere kunder, der må komme i klemme, hvis et produkt købt online i et andet EU-land ikke lever op til forventningerne. Du skal have de samme rettigheder, hvis du køber et par sko eller et par bukser i en spansk butik gennem deres internetbutik, som hvis du havde købt dem nede på gågaden i din egen by. Derfor skal der være helt klare rammer for, hvilke konktrakter, der gælder hvor. EU-Kommissionens forslag har lige set dagens lys, og forude venter forhandlingerne om de helt rigtige rammer.

Lige adgang til digitalt indhold 
Derudover tager Europa-Parlamentet nu fat på Kommissionens oplæg til at skabe åben og lige adgang til digitalt indhold, som eksempelvis e-bøger, film og musik. Udgangspunktet er, at vi som forbrugere skal have lige adgang til vores produkter – uanset hvor vi opholder os i Europa. Men det er vigtigt at huske på, at alle medier og brancher ikke kan skæres over én kam. Derfor er der nogle klare hensyn at tage til f.eks. kulturel og sproglig mangfoldighed, mens det ikke må sænke de høje ambitioner for et stærkt digitalt marked med åben og lige adgang til internettets tjenester.

Både forbrugere og virksomheder skal meget konkret mærke, hvordan EU bidrager til, at det bliver sikrere og billigere at være forbruger og lettere at være virksomhed. 

Ulla Tørnæs (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

I takt med at verden bliver mere og mere digital, så skal vi hver især også blive det. Det kræver uddannelse, for alt for ofte oplever europæiske virksomheder, at de ikke kan besætte stillinger pga. manglende digitale kompetencer. Faktisk er der i dag 900.000 stillinger, som vores virksomheder ikke kan besætte, fordi kandidaterne ikke opfylder kravene på en digitaliseret arbejdsplads. Det er slet ikke godt nok, og det kommer til at få enorm betydning for Europas velstand, om vi formår at lukke det hul.

Der skal tårnhøje ambitioner til 
Kommissionens ambitioner for den digitale dagsorden er høje, men når det kommer til de såkaldte "digital skills", ja, så er ambitionerne stort set ikke til stede. Det skal der laves om på, og derfor har jeg i denne uge lagt pres på Kommissionen for at få den til at tænke sig om en ekstra gang. EU skal have en klar strategi og tårnhøje ambitioner for at sikre både unge som ældre stærke digitale færdigheder - ellers er hele arbejdet for at skabe det digitale indre marked ikke mere værd end det stykke papir, det er skrevet på. Jeg håber, at min bekymring sætter gang i idé-fabrikken i Kommissionen, og at ambitionerne bliver skruet godt op. Ellers kører toget fra os, og vi går glip af et enormt antal arbejdspladser, som vi i stedet kan sende ud af Europa. 

Arbejdet for at skabe det digitale indre marked har kun lige taget sin begyndelse. Takterne er gode, og ambitionerne høje, men nu skal der leveres. Både forbrugere og virksomheder skal meget konkret mærke, hvordan EU bidrager til, at det bliver sikrere og billigere at være forbruger og lettere at være virksomhed. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulla Tørnæs

Kandidat til Europa-Parlamentet (V), Formand, Den Sociale Investeringsfond, Danida Fellowship Centre, bestyrelsesmedlem, professionshøjskole UC-Syd
exam.art. i fransk (Odense Uni. 1984), ED i fransk (Handelshøjskolen i København 1988), Bestyrelsesuddannelse CBS

0:000:00