Hvor mange brinttankstationer er Danmark forpligtiget til at etablere som konsekvens af EU’s AFIR-direktiv?
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Vil ministeren oplyse, hvor mange brinttankstationer Danmark er forpligtiget til at etablere som konsekvens af EU’s AFIR-direktiv?
Vil ministeren oplyse, hvor mange brinttankstationer Danmark er forpligtiget til at etablere som konsekvens af EU’s AFIR-direktiv?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer (AFI-direktivet) er ophævet med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU (AFI-forordningen).
I AFI-forordningens artikel 6 stilles der krav om, at medlemsstaterne inden udgangen af 2030 skal sikre etablering af et minimumsantal offentligt tilgængelige brinttankstationer på TEN-T-hovedvejnettet med maksimalt 200 km afstand mellem dem. Brintinfrastrukturen skal være konstrueret til en samlet kapacitet på mindst 1 ton brint pr. dag og skal være forsynet med en dispenser på mindst 700 bar. Der stilles endvidere krav om, at medlemsstaterne inden udgangen af 2030 skal etablere mindst én offentligt tilgængelig brinttankstation i hvert byknudepunkt. I Danmark betyder det, at der skal etableres en brinttankstation i henholdsvis København, Aarhus, Odense og Aalborg.