Ny lovpakke skal sikre forbrugere og virksomheder i EU

Kommissionen fremlagde i december 2017 en lovpakke, som skal styrke tilliden i det indre marked. Det gælder for det første forbrugernes tillid til, at de produkter, som sælges i EU, ikke udgør en miljø- eller sundhedsmæssig risiko. Og det gælder for det andet virksomhedernes tillid til, at de nemt og uden problemer kan sælge produkter i hele EU, når de er godkendt i ét medlemsland.
 
Det indre marked blev en realitet i 1993 og kan således fejre 25 års jubilæum i 2018. Det er en af EU’s ubetinget største successer og nyder i dag stor folkelig opbakning. Arbejdet med at udvikle og forbedre det indre marked er dog ikke ophørt, og der er plads til forbedringer. Det gælder bl.a. området for forbrugerbeskyttelse.

Undersøgelser viser, at op mod 32 pct. af alt legetøj, 58 pct. af elektronikken og 47 pct. af al byggemateriel, som sælges i EU, ikke lever op til sikkerhedsstandarder eller krav til forbrugerinformation. Kommissionen foreslår derfor en styrkelse af de nationale myndigheder, som har til opgave at kontrollere produkterne og håndhæve reglerne. Samtidig vil man styrke koordinationen mellem de nationale myndigheder, så ulovlige produkter, der bliver opdaget i ét medlemsland, kan fjernes fra hele det indre marked.
 
En del af lovpakken har samtidig til formål styrke princippet om gensidig anerkendelse af produkter. Det skal gøre det nemmere for virksomheder at få godkendt produkter på tværs af grænserne i det indre marked, hvilket vil styrke konkurrenceevnen hos især små- og mellemstore virksomheder.


Dette indhold er leveret automatisk via RSS uden ansvar for Altinget