Nul sodavandsreklamer til børn

NYHED: Der var ikke en eneste reklame for sodavand rettet mod børn på TV 2 i 2006 og første halvdel af 2007, viser opgørelse.
Der bliver ikke vist nogen reklamer for sodavand mellem børneudsendelserne på TV 2.
Der bliver ikke vist nogen reklamer for sodavand mellem børneudsendelserne på TV 2.Foto: Colourbox.com
Niels Th. Dahl

Sodavand er en symbolvare, som de fleste har stærke holdninger til. Derfor har vi valgt at gå foran og selv etablere markedsføringsregler. Næste skridt er den endelige etablering af et håndehævelsesudvalg.

Niels Hald
Direktør for Bryggeriforeningen

Egentlig er det ganske lovligt - men alligevel møder de danske børn ingen reklamer for sodavand i reklameblokkene omkring børneudsendelserne i dansk TV 2.

En optælling, TV 2 | Reklame har foretaget, viser således, at der i hele 2006 og første halvår af 2007 var reklamer for både legetøj, juice og saft til børnene, men ingen sodavand.

Det skyldes, at Bryggeriforeningen, der er brancheorganisation for de store sodavandsproducenter i Danmark, siden 2005 har haft en officiel politik om ikke at målrette sodavandsreklamer mod børn under 13 år - og direktør i foreningen Niels Hald er da også meget glad for undersøgelsens resultat:

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00