Fødevarebranchen rækker hånden ud mod Fødevarestyrelsen

KOSTRÅD: Kampagnerne for at få danskerne til at spise sundere har ikke virket optimalt, og der er behov for nytænkning, mener fødevarebranchen. Og den vil gerne samarbejde med Fødevarestyrelsen.
Fødevarebranchen vil gerne spille en mere aktiv rolle i arbejdet med at få danskerne til at følge de officielle kostråd.
Fødevarebranchen vil gerne spille en mere aktiv rolle i arbejdet med at få danskerne til at følge de officielle kostråd.Foto: colourbox
Marie Dissing Sandahl

Vi mener, at industrien i højere grad skal have lov til at være med, for vi er med til at levere varen. Og vi kommunikerer selvsagt rigtig meget med forbrugeren, og vi vil gerne spille en større rolle i samarbejdet med Fødevarestyrelsen.

Astrid Bork Andersen
Chefkonsulent, DI Fødevarer
Der er ikke nok danskere, der følger de otte officielle kostråd, og indsatsen skal ændres. De klassiske kampagner om sund mad kan ikke stå alene, mener DI Fødevarer og Dansk Erhverv, og de vil gerne samarbejde tættere med Fødevarestyrelsen.

"Viden er vigtigt, hvis man skal leve sundt, men kampagnerne kan ikke stå alene. Forbrugernes valg afhænger også af vaner, opmærksomhed, tilgængelighed og opdragelse. Der er ingen tvivl om, at hvis man vil have de otte kostråd til at spille, så skal man også spille på nogle af de andre tangenter for at få forbrugeren til at agere," siger Astrid Bork Andersen, chefkonsulent i DI Fødevarer.

Større rolle i samarbejdet 
"Vi mener, at industrien i højere grad skal have lov til at være med, for vi er med til at levere varen. Og vi kommunikerer selvsagt rigtig meget med forbrugeren, og vi vil gerne spille en større rolle i samarbejdet med Fødevarestyrelsen," siger Astrid Bork Andersen.

Og Dansk Erhverv er enige, men mener, at branchen allerede er i gang.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00