Fødevarebranchen rækker hånden ud mod Fødevarestyrelsen
Marie Dissing Sandahl
Der er ikke nok danskere, der følger de otte officielle kostråd, og indsatsen skal ændres. De klassiske kampagner om sund mad kan ikke stå alene, mener DI Fødevarer og Dansk Erhverv, og de vil gerne samarbejde tættere med Fødevarestyrelsen.Vi mener, at industrien i højere grad skal have lov til at være med, for vi er med til at levere varen. Og vi kommunikerer selvsagt rigtig meget med forbrugeren, og vi vil gerne spille en større rolle i samarbejdet med Fødevarestyrelsen.
Astrid Bork Andersen
Chefkonsulent, DI Fødevarer
"Viden er vigtigt, hvis man skal leve sundt, men kampagnerne kan ikke stå alene. Forbrugernes valg afhænger også af vaner, opmærksomhed, tilgængelighed og opdragelse. Der er ingen tvivl om, at hvis man vil have de otte kostråd til at spille, så skal man også spille på nogle af de andre tangenter for at få forbrugeren til at agere," siger Astrid Bork Andersen, chefkonsulent i DI Fødevarer.
Større rolle i samarbejdet
"Vi mener, at industrien i højere grad skal have lov til at være med, for vi er med til at levere varen. Og vi kommunikerer selvsagt rigtig meget med forbrugeren, og vi vil gerne spille en større rolle i samarbejdet med Fødevarestyrelsen," siger Astrid Bork Andersen.
Og Dansk Erhverv er enige, men mener, at branchen allerede er i gang.