Lempeligere markedsføringsregler vil gavne bæredygtighed

BÆREDYGTIGHED: Dansk Erhverv ønsker lempeligere regler for markedsføring af virksomheder, der ønsker at profilere sig som grønne eller bæredygtige. De skal kontrolleres af tredjepart, mener forbrugerordfører Pia Olsen Dyhr (SF).

... selvom du er så konkurrencedygtig, som du kan være, så er der bare nogle meromkostninger, der gør de bæredygtige varer dyrere. Hvis du ikke kan fortælle om det, så forbrugerne kan se, hvorfor de skal betale mere, så bliver det meget svært, hvis man vil fremme den udvikling.

Lone Rasmussen
Fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv
Dansk Erhverv fremlagde sidste torsdag et forbrugerpolitisk oplæg, hvor de blandt andet ønsker, at det bliver nemmere for danske virksomheder at markedsføre sig som bæredygtigt. I dag kan det ifølge oplægget være meget dyrt og omstændigt at leve op til de mange dokumentationskrav, der bliver stillet til virksomhederne.

"Selvfølgelig skal forbrugerne kunne stole på de oplysninger, virksomhederne giver. Men det er også vigtigt, at virksomhederne kan markedsføre sig," siger Lone Rasmussen, fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

Dyrere at være bæredygtig
Lone Rasmussen fremhæver, at det koster mere at omlægge produktionen til at være bæredygtig, og det koster mere at dokumentere. Hvis man samtidig vil være en del af et af de eksisterende mærker på området, som økologi, fair trade eller miljø, så skal der også betales licenser.

"Alt det gør, at selvom du er så konkurrencedygtig, som du kan være, så er der bare nogle meromkostninger, der gør de bæredygtige varer dyrere. Hvis du ikke kan fortælle om det, så forbrugerne kan se, hvorfor de skal betale mere, så bliver det meget svært, hvis man vil fremme den udvikling," siger Lone Rasmussen.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00