Bred kritik af klimamærket: Risikerer at forvirre forbrugerne

KLIMA: Regeringen foreslår et klimamærke på fødevarer, men det vil være enormt vanskeligt at realisere uden risiko for at forvirre forbrugerne, lyder kritikken. Tænketanken Concito foreslår en helt forsimplet løsning.

Regeringen vil hjælpe forbrugerne med at vælge varer, der har en lav belastning på klimaet og foreslår derfor et klimamærke. 
Regeringen vil hjælpe forbrugerne med at vælge varer, der har en lav belastning på klimaet og foreslår derfor et klimamærke. Foto: Martin Sylvest Andersen/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Det skal ikke kræve en ph.d. at være forbruger, men det gør det efterhånden, når du skal vægte alle de her forskellige mærker, og derfor er vi skeptiske.

Vibeke Myrtue Jensen
Politisk rådgiver, Forbrugerrådet Tænk

Vi kunne godt se for os, at man lavede en forenklet model, som har fokus på at flytte forbruget fra de klimatunge varer som oksekød over til noget mere plantebaseret.

Michael Minter
Programleder, Concito

Når forbrugerne køber ind til aftensmaden, bør de vide, hvilke fødevarer der belaster klimaet mest.

Det er bevæggrunden for, at regeringen som led i sit klimaudspil tirsdag foreslår et nyt klimamærke fulgt op af kampagner.

Behovet er bestemt også til stede, men et klimamærke risikerer at gøre mere skade end gavn, lyder det over en bred kam fra erhverv, organisationer og en ekspert fra Aarhus Universitet.









0:000:00