Dan Jørgensen: Bedre kontrol med grøn markedsføring er en vigtig prioritet for os

GREENWASHING: SF pressede i onsdagens spørgetime på for at høre, hvad regeringen på nationalt plan vil gøre for at sikre bedre kontrol med grøn markedsføring. Regeringen har dog sit primære fokus i EU, fortalte fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen.

Et politisk flertal uden om regeringen meldte sig sidste år klar til at øge kontrollen med grøn markedsføring og styrke Forbrugerombudsmanden.
Et politisk flertal uden om regeringen meldte sig sidste år klar til at øge kontrollen med grøn markedsføring og styrke Forbrugerombudsmanden.Foto: Katrine Emilie Andersen/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Der er i dag en markedsføringslov, men det er min bedste fornemmelse, at den ikke i tilstrækkelig grad sikrer forbrugerne og gennemsigtigheden på det her område.

Signe Munk
Klimaordfører, SF

Jeg vil godt understrege, at det her er en vigtig prioritet for os. Og når jeg nævner EU-sporet, handler det jo ikke om skubbe noget ansvar væk, tværtimod, så handler det om at påpege en mulighed, fordi det her må nødvendigvis, når vi er en del af det indre marked, være noget, vi skal gøre europæisk.

Dan Jørgensen (S)
Fungerende erhvervsminister

De grønne budskaber på fødevarer og andre produkter vinder frem i disse år.

Men nogle gange har kommunikationsafdelingen måske lige strammet skruen lidt, og derfor er der behov for at hjælpe forbrugerne bedre i den grønne jungle, lød det onsdag fra SF's klimaordfører Signe Munk.

Hun havde i spørgetimen indkaldt erhvervsministeren for mundtligt at svare på, hvad regeringen agter at foretage sig for at sikre bedre kontrol med grøn markedsføring.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00