Debat

Fiskeriforening: CO2-afgift kan afvikle en betydelig del af fiskeriet

Aftalen om en grøn skattereform er en kæmpe udfordring for dansk fiskeri. For alternativerne til diesel er der endnu ikke. Derfor ender CO2-afgiften som en ekstraregning, der gør fartøjerne urentable og dræner erhvervet for den kapital, der skal betale den grønne omstilling, skriver Svend-Erik Andersen.

Brug hellere pengene på at holde bådene på vandet indtil de rette brændstoffer er klar, skriver Svend-Erik Andersen. 
Brug hellere pengene på at holde bådene på vandet indtil de rette brændstoffer er klar, skriver Svend-Erik Andersen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Svend-Erik Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I fiskerierhvervet vil vi gerne gå forrest i den grønne omstilling. Vi har allerede nået en CO2-reduktion på 62 procent. Vi forpligter os gerne til 70 procent CO2-reduktion i 2030. Og vi vil fiske CO2-neutralt i 2050.

Desværre kan CO2-afgiften spænde ben for vores klimamål og for vores klimaindsats. 

Virkeligheden er, at CO2-afgiften indfases, før alternativerne til diesel er klar til brug. Og den grønne omstilling af fiskeriet er helt afhængig af, at vi får adgang til nye grønne brændstoffer.

Virkeligheden er, at CO2-afgiften indfases, før alternativerne til diesel er klar til brug

Svend-Erik Andersen
Formand, Danmarks Fiskeriforening PO

Det betyder, at CO2-afgiften bliver en ekstra regning, som mange fartøjer ikke kan håndtere. Og så bliver resultatet, at en betydelig del af fiskeriet bliver afviklet, før erhvervet får en chance for at omstille sig. Det er synd og skam. 

Hver sten skal vendes

Politikerne erkender selv, at der er særlige udfordringer i fiskeriet. Derfor har man afsat 350 millioner kroner til at hjælpe fiskeriet med omstillingen.

Vi er selvfølgelig glade for de penge og for den erkendelse. Men jeg er også nødt til at sige, at det ikke rækker. For vi har brug for flere midler. For der skal både findes penge, der kan forhindre unødige konkurser, og der skal findes penge, der kan bruges til at drive den grønne omstilling. 

Min opfordring til politikerne er, at de 350 millioner kroner først og fremmest bruges til at holde fiskefartøjerne på vandet indtil, det er muligt at anvende alternative brændstoffer.

De 350 millioner kroner skal først og fremmest bruges til at holde fiskefartøjerne på vandet indtil, det er muligt at anvende alternative brændstoffer

Svend-Erik Andersen
Formand, Danmarks Fiskeriforening PO

Derudover opfordrer jeg til, at hver en sten vendes for at finde flere penge, der kan drive den grønne omstilling i fiskeriet. En mulighed er, at midlerne i den Europæiske Hav- og Fiskeriudviklingsfond målrettes den grønne omstilling af fiskeriet.

For det bliver en omkostningstung affære at udskifte motorer på fartøjerne. Særligt når CO2-afgiften dræner fiskerierhvervet for kapital. Endelig opfordrer jeg til, at politikerne sætter turbo på udviklingen af fremtidens grønne brændstoffer. Det er nødvendigt for omstillingen. Vi er klar til at teste, og bidrage med det vi kan i udviklingen.

Der er ingen tvivl om, at vi går en yderst vanskelig tid i møde i dansk fiskeri. Og der er ingen tvivl om, at vi kigger ind i en fremtid, hvor der bliver fisket mindre end tidligere, selvom behovet for fødevarer bliver større end nogensinde.

Det gør ondt på mig som formand for fiskerne, og jeg tror det kommer til at gøre ondt i Nord- og Vestjylland, hvor fiskeriet spiller en særlig rolle. For med CO2-afgiften kommer den enkelte fiskers økonomi under pres. Og det pres vil en stor del give efter for, og det kommer til at smitte af på hele værdikæden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Svend-Erik Andersen

Formand, Danmarks Fiskeriforening
fiskeskipper (1982)

0:000:00