Forbrugerrådet: Rapport om listeria mangler den brede kommunikation

INTERVIEW: Forbrugerrådet Tænk ærgrer sig over, at listeriarapporten ikke ser på oplysning til forbrugere ved tilbagetrækning af produkter, og kalder samtidigt Fødevareministeriets pressemeddelelse for “lidt frisk” i sin konklusion.

Placeholder image
Både under listeriasagen og efterårets sag om salmonella i hakket oksekød skabte utilstrækkelig kommunikation usikkerhed for forbrugerne. Derfor er der behov for et fokus herpå, mener Forbrugerrådet Tænk.  Foto: Colourbox

Efter en omfattende kontrol kunne Fødevarestyrelsen i august berette, at 40 virksomheder havde nølet med at trække produkter ramt af listeria tilbage. Samtidigt opstod der diskussioner af, hvordan dette skulle kommunikeres ud til forbrugerne.

Netop dette fylder dog ikke noget i den for nyligt offentliggjorte rapport fra Fødevareministeriet, hvor den danske listeriaindsats er blevet kigget efter i sømmene. Det skuffer Forbrugerrådet Tænk.