Forbrugerrådet Tænk tager tvist om vildledning til tops
STRID: Forbrugerrådet Tænk påklager en afgørelse fra Fødevarestyrelsen, der ikke mener, det er vildledende markedsføring, når Graasten bruger ordet “ægte” om sin mayonnaise med tilsætningsstoffer.


Sine Riis Lund
Journalist og redaktørMå man kalde sit fødevareprodukt “ægte”, når det er fyldt med tilsætningsstoffer? Det er stridens kerne i en sag mellem Forbrugerrådet Tænk og Fødevarestyrelsen.
I oktober måned afgjorde sidstnævnte, at det ikke er vildledende markedsføring, når Graasten kalder sit produkt for “Den Ægte Mayonnaise”. I denne uge har Forbrugerrådet Tænk så påklaget denne afgørelse til Fødevareministeriets Klagecenter.
Ifølge mærkningsvejledningen skal en fødevare være fremstillet efter en “traditionel opskrift” for at kunne anprises med betegnelsen “ægte”. Fødevarestyrelsen henviser som traditionel opskrift til en international standard for mayonnaise, hvor man gerne må tilføre tilsætningsstoffer.