Omorganisering af Fiskerikontrollen

14/8-06: Jeg har i dag besvaret henvendelsen fra Danmarks sportsfiskerforbund. Jeg henviser til vedlagte kopi af svaret, svarer ministeren.
Dokumentation
Spørgsmål 441: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. juli 2006 fra Danmarks Sportsfisker-forbund vedrørende omorganisering af Fiskerikontrollen, jf. FLF alm. del – bilag 568”.

Svar fra ministeren: Jeg har i dag besvaret henvendelsen fra Danmarks Sportsfiskerforbund. Jeg henviser til vedlagte kopi af svaret. (se herunder)

Danmarks Sportsfiskerforbund Worsaaesgade 1 7100 Vejle Att.: Forbundsformand Verner W. Hansen

Kære Verner W. Hansen

Tak for brev fra Danmarks Sportsfiskerforbund, dateret den 4. juli 2006, om den planlagte omorganisering af Fiskerikontrollen. Som I er opmærksomme på, har ledelsen i Fiskeridirektoratet, i forbindelse med udmøntning af en aftale i forbindelse med vedtagelsen af Finansloven for 2006 en pligt til at nå en samlet reduktion af driftsomkostningerne på 6,3 mio. kr. (- 14 %) og lønsummen på 17,3 mio. kr. (- 9 %). Aftalen blev bl.a. indgået på baggrund af en budgetanalyse udarbejdet af Deloitte efter anmodning fra Finansministeriet og Fødevareministeriet. Deloittes anbefalinger indgår derfor bl.a. som et arbejdsgrundlag for Fiskeridirektoratet, men realismen og gennemførligheden af hver enkelt anbefaling skal selvfølgelig vurderes kritisk, inden de gennemføres.

Med antallet af vandløb, havne og kyststrækningen i Danmark er det ikke muligt at være alle steder døgnet rundt, uanset kontrolkorpsets størrelse. Derfor gælder det om at øge effektiviteten og have maksimal præventiv effekt med de ressourcer, der er til rådighed. Direktionens oplæg til fremtidens organisation har baseret sig på nogle få og enkle grundprincipper, herunder betydningen af at kontrollen koordineres efter en overordnet kontrolplan. Videre har det med henblik på at kunne optimere effektiviteten været et selvstændigt mål at øge digitaliseringen af kontrollen således, at bilerne bliver ”rullende kontorer”. Det ligger i kontrolarbejdets natur, at opgaverne ligger udenfor Fiskeridirektoratets kontorfaciliteter, hvorfor det er oplagt at søge huslejeudgifterne reduceret.

Når det er sagt, er opgaven samtidig en fiskerikontrol med størst mulig fleksibilitet, således at kontrolindsatsen kan flyttes derhen, hvor behovet er størst. Derfor skal kontrolstyringen styrkes og kontrollen koordineres, prioriteres og styres efter en samlet overordnet plan – og med øget fokus på kontrollens effekt.

Fiskeridirektoratet har med henblik på at tilrettelægge den fremtidige fiskerikontrol nedsat to arbejdsgrupper, der har fået til opgave at udarbejde en kontrolstrategi for henholdsvis det erhvervsmæssige og det rekreative fiskeri. Resultaterne heraf skal samles i en overordnet kontrolplan, som fiskerikontrollen fremover skal prioriteres efter.


0:000:00