Forskning: Organisationer styrer dagsordenen

SPIN: 14 danske organisationer har gennem en menneskealder evnet hver at tegne sig for mindst én procent af den samlede, primære avisomtale.
De senere års KL-ikoner Erik Fabrin (V) og Anker Boye (S) kan være godt tilfredse med forskernes fund.
De senere års KL-ikoner Erik Fabrin (V) og Anker Boye (S) kan være godt tilfredse med forskernes fund.Foto: Altinget
Rasmus Nielsen
Foto: KL

De store erhvervsorganisationer var hurtigere til at kommunikere deres budskaber som til fordel for samfundet - og ikke kun for f.eks. industrien eller detailhandlen. I dag har fagvægelsen også lagt stilen om.

Anne Skorkjær Binderkrantz
Lektor, Institut for Statskundskab

De store erhvervsorganisationer vinder kampen om den politiske dagsorden. LO, DA, DI, KL og Danmarks Lærerforening er blandt de organisationer, der vinder mediernes opmærksomhed og dermed i vid udstrækning evner også at få ørenlyd hos politikerne.

Men magtbalancen mellem fagbevægelsen og arbejdsgiver/erhvervsorganisastionerne er tippet. Fagbevægelsen taber terræn over tid, mens erhvervenes talerør fastholder en stærk position, samtidig med at der de sidste 30 år er kommet en række nye organisationer med.

Det viser ny forskning, der offentliggøres i tidsskriftet Politica fra Aarhus Universitet, og som bladet Kommunikatøren fra Dansk Kommunikationsforening omtaler i sit nye nummer.

Dokumentation

Organisationer der fylder mere end én procent af medieomtalen i hele perioden 1979-2009 (organisation/antaler omtaler/procent af samlet omtale):

LO: 92 / 7,9%
DA: 71 / 6,1%
DI: 68 / 5,8%
KL: 59 / 5,1%
Danmarks Lærerforening: 32 / 2,8%
Forbrugerrådet: 23 / 2,0%
Finansrådet: 19 / 1,6%
Amtsrådsforeningen/Danske Regioner: 18 / 1,5%
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd: 18 / 1,5%
Dansk Metal: 17 / 1,5%
SID/3F; 16 / 1,4%
HK: 16 / 1,4%
Håndværksrådet: 15 / 1,3%
Danmarks Naturfredningsforening: 13 / 1,1%

 


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00