Debat

DTU: Universiteternes markedsføring er mere information end glittede reklamer

DEBAT: Forslaget om at fjerne markedsføringspengene fra uddannelserne ligner et nyt omprioriteringsbidrag, denne gang bare mellem uddannelsesinstitutionerne og politiet, skriver DTU.

Målrettede informationskampagner omkring uddannelserne kan bruges til at fremme politiske, menneskelige og økonomiske interesser, skriver debattører. 
Målrettede informationskampagner omkring uddannelserne kan bruges til at fremme politiske, menneskelige og økonomiske interesser, skriver debattører. Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars D. Christoffersen og Søren Sandgaard
Hhv. bachelordekan og formand for Polyteknisk Forening, DTU

Hvis man skærer ’markedsføringsbudgettet’ væk, vil det i sidste ende komme til at gå ud over de uddannelser, de studerende står og skal vælge.

Lars D. Christoffersen og Søren Sandgaard
Hhv. bachelordekan og formand for Polyteknisk Forening, DTU

I disse dage tager landets uddannelsesinstitutioner imod en masse unge mennesker, som står foran et af deres livs vigtigste valg. På DTU får 172 elever gennem tre dages studiepraktik mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med 31 uddannelser.

I år er mødet med universitetet på grund af covid-19 desværre ikke fysisk; men eleverne kan på deres computer følge undervisningen, høre mere om, hvad uddannelsen indeholder, og tale med studerende, der er godt i gang og kender studiemiljøet indefra.

Er det markedsføring? Tja ... hvis man forstår begrebet som den handling at udbrede kendskabet til et produkt – i dette tilfælde uddannelser og de institutioner, der udbyder dem – så er det markedsføring.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Men i vores øjne er det meget langt fra overflødig reklame, der bare kan skæres væk med et pennestrøg, som regeringen lægger op til i forbindelse med politiforliget.  

Valg af uddannelse kræver indsigt
Ordet markedsinformation siger mere om, hvad pengene faktisk bliver brugt til. Studiepraktik, Åbent Hus, info-events og faglige camps - ja sågar de annoncer, der gør opmærksom på disse begivenheder – det er alt sammen med til at oplyse og vejlede de søgende unge mennesker og give dem mulighed for at kvalificere deres valg af uddannelse.

De færreste køber vel sko uden at have prøvet dem, hvis vi nu alligevel skal sammenligne markedsføring af produkter med markedsinformation om uddannelser. At vælge den rigtige uddannelse er ikke nemt, og ved at fjerne de midler, der går til at lade de potentielle nye studerende komme tæt på universitetet, så de kan danne sig et godt indtryk af, hvad valget indebærer, risikerer man at gøre det endnu sværere.

Det kan betyde, at nogle kommer ind på uddannelser, de ikke har motivationen til at færdiggøre, og dermed spilder både tid og penge, samtidig med, at de optager pladsen for andre, der måske var mere motiverede.

Fremmer mangfoldighed
Målrettede informationskampagner eller særlige events kan i øvrigt også bruges til at fremme samfundets fuldt ud berettigede ønske om at få flere kvinder til at få øjnene op for de tekniske og naturfaglige uddannelser, som de traditionelt har svært ved at se sig selv i.

Vi har brug for mangfoldighed i teknologiudviklingen, hvis vi skal sikre, at fremtidens teknologier passer til en mangfoldig befolkning. I det hele taget mangler der ingeniøruddannede, og hvis vi skal have flere til at søge den vej, er vi nødt til at gøre opmærksom på vores uddannelser og give de unge en mulighed for at lære dem bedre at kende.

Ordet markedsføring antyder, at der er tale om overflødig reklame og kamp om de samme elever. Men i vores øjne ligner forslaget om at fjerne markedsføringspengene mere et nyt omprioriteringsbidrag – denne gang bare mellem uddannelsesinstitutionerne og politiet.  

Vi kan ikke holde op med at vejlede de unge mennesker og give dem ordentlige forudsætninger for at træffe deres studievalg. Så hvis man skærer ’markedsføringsbudgettet’ væk, vil det i sidste ende komme til at gå ud over de uddannelser, de studerende står og skal vælge.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00