Debat

Edtech Denmark kritiserer udflytningsudspil: Regeringen overser fuldstændig de digitale muligheder

“I forhold til digitalisering er jeg en af de nyligt omvendte”, sagde Mette Frederiksen (S) i januar. Men i regeringens forslag om udflytning af uddannelsespladser fra store byer til provinsen overses de digitale muligheder fuldstændig, skriver Esben Trier.

I januar erklærede statsminister Mette Frederiksen (S), at “potentialet er enormt” i forhold til digitalisering. Nu kritiserer Edtech Denmark regeringen for at overse netop det digitale i udflytningen af uddannelser.
I januar erklærede statsminister Mette Frederiksen (S), at “potentialet er enormt” i forhold til digitalisering. Nu kritiserer Edtech Denmark regeringen for at overse netop det digitale i udflytningen af uddannelser.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Esben Trier
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Covidkrisen har på rekordtid bragt digitale løsninger ind i undervisningen – hele vejen fra indskoling til universitetsuddannelserne. Vi har lært rigtig meget om, hvad der virker, og hvad der virker knap så godt.

Og det har stået klart, at danske virksomheder og undervisningsmiljøer er langt fremme i forhold til at udvikle og anvende edtech – forkortelsen for uddannelsesteknologi – og at blandingen af fysisk fremmøde og digitale redskaber kan tilrettelægges, så det bliver en stærk kombination.

Lad os ikke kun tale om, hvorvidt uddannelser skal ligge uden for alfarvej.

Esben Trier
Direktør, Edtech Denmark

Også stærkere end hver af bestanddelene enkeltvis.

Det er nu, vi for alvor skal rykke på den erfaring og skabe nogle miljøer, hvor vi kan prøve dem af og udvikle dem mere systematisk og ikke i de hastigt sammenriggede nødudgaver, som covidtiden har tvunget os igennem, og som mange forståeligt nok er trætte af.

Digitale muligheder overses i udflytning
“I forhold til digitalisering er jeg en af de nyligt omvendte”, sagde Mette Frederiksen i januar 2021 og lancerede i marts regeringens digitaliseringspartnerskab ved at invitere eksperter og topledere til at give indspark til den nødvendige digitale omstilling, som hele samfundet skal igennem post-corona og tilføjede samtidig, at “potentialet er enormt” for digitalisering.

Men i regeringens forslag om udflytning af uddannelsespladser fra store byer til provinsen overses de digitale muligheder fuldstændig.

Det er ellers oplagt at forholde sig til, hvordan digitale værktøjer kan støtte en bedre balance mellem by og land og sikre det faglige miljø, som er helt afgørende for de højere læreanstalter på tværs af fysiske afstande.

Vi kunne ved at planlægge og gennemtænke mulighederne grundigt skabe nogle enestående miljøer på tværs af sektorer, som samtidig ville fungere som levende laboratorier for udvikling af næste generations undervisning og for dansk undervisningsteknologi.

Det kræver imidlertid, at kombinationen af fysisk og digitalt bliver tænkt ind fra begyndelsen, så der skabes nogle meningsfulde rammer for undervisning, udvikling og forskning, uanset om man sidder i Nordjylland eller på Sydsjælland eller i København.

Hvordan udnytter vi bedst det kæmpe potentiale, som fornuftig anvendelse af digitale redskaber, data, kunstig intelligens og så videre giver os? Alt for tit ender det med en debat for og imod teknologi.

Brug nu de mange danske, teknologiske løsninger, og sæt dem sammen med de didaktiske vidensmiljøer på en måde, som styrker undervisning, udvikling og forskning, uanset hvor man bliver undervist.

Esben Trier
Direktør, Edtech Denmark

Den debat skal vi have flyttet over i en dialog om, hvordan vi bedst muligt arbejder sammen for at sikre kvaliteten i uddannelse og læring på alle niveauer. Her bør digitale læringsteknologier være en naturlig ingrediens af debatten og vurderes på lige fod med andre didaktiske muligheder.

Ikke ukritisk, men åbent og nysgerrigt og konstruktivt kritisk.

Verdensklasse-løsninger eksporteres til udlandet
Nogle gange er de fysiske laboratorier en central del af undervisningen, andre gange er et særligt stærkt fagligt miljø på campus vigtigt – eller en studieby, man trives i.

Forhåbentlig er de fleste centrale dele til stede i alle uddannelserne, men hvis nu det kostbare laboratorium, for eksempel et renrums-laboratorium, ligger i Sønderborg, kan det være afgørende at skabe forbindelse til stærke, faglige miljøer andre steder i Danmark.

Eller måske i udlandet. Teknologierne åbner mulighed for at blive en del af højt specialiserede faglige miljøer også uden for landets grænse.

Danmark er ifølge OECD nr. 1 i Skandinavien og nr. 2 globalt, når det gælder investeringer i uddannelsessektoren, og samtidig er vi verdensledende i udvikling af læringsteknologi med mere end 150 edtech-virksomheder, der til stadighed udvikler nye metoder og teknologi.

Og i parentes bemærket er dansk læringsteknologi netop derfor et prioriteret investeringsområde hos Vækstfonden, der har sine absolut største investeringer i læringsteknologi.

Problemet er, at kun et fåtal af disse danske verdensklasse-løsninger bliver brugt herhjemme, men i stedet eksporteres til udlandet.

Dansk læringsteknologi skal nok klare sig alligevel, men det er med til at begrænse udviklingen af undervisningen, og det gælder vel at mærke for både de fagligt svage og de fagligt stærke elever og studerende, fordi teknologierne kan hjælpe underviserne til at differentiere undervisningen mere præcist. Digitale løsninger, der er uafhængige af geografi, kan også gøre det muligt for en specialist, der sidder i Odense, at hjælpe en elev i Rønne.

Ikke kun mursten og matrikelnumre
I Edtech Danmark oplever vores medlemmer, som tæller både virksomheder, universiteter, erhvervsskoler, professionshøjskoler, VUC, kommuner og så videre, at der kan skabes gode læringsfællesskaber fra grundskole til voksen- og efteruddannelse.

Fra leg i børnehaven til VR-simulering på skibsbroen og kompetenceudvikling i serviceerhverv. Digitale undervisningsassistenter er på vej, som kan give underviseren nye indsigter i elevernes og de studerendes behov og støtte lærerne i deres arbejde.

Flere uddannelsesinstitutioner har forstærket deres undervisning med teknologi, og de skaber digitale læringsfællesskaber og fagligt udviklende arbejdsfællesskaber.

Brug nu de mange danske, teknologiske løsninger, og sæt dem sammen med de didaktiske vidensmiljøer på en måde, som styrker undervisning, udvikling og forskning, uanset hvor man bliver undervist.

Blandt de højere læreanstalter findes der betydelig forskning og konkrete praksisnære løsninger, der kan bruges som grundlag i samarbejdet med virksomhederne. Men de skal sættes i spil.

Lad os ikke kun tale om, hvorvidt uddannelser skal ligge uden for alfarvej. Brug ikke alle pengene på mursten og debatter om matrikelnumre, men sæt penge og ressourcer af til udvikling og omstilling. Og lad os huske på, at uddannelse fortsat er Danmarks vigtigste råstof.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00