Sådan bliver Innovationsfonden

DOKUMENTATION: Den brede aftale om Danmarks Innovationsfond betyder blandt andet, at Jørgen Mads Clausen skal stå i spidsen for en uafhængig bestyrelse med et flertal af erhvervsledere. Læs hovedpunkterne i aftalen her.
Bestyrelsesformand for Højteknologifonden og Danfoss, Jørgen Mads Clausen, skal stå i spidsen for bestyrelsen i den nye Danmarks Innovationsfond det første år.
Bestyrelsesformand for Højteknologifonden og Danfoss, Jørgen Mads Clausen, skal stå i spidsen for bestyrelsen i den nye Danmarks Innovationsfond det første år. Foto: PR-foto/Højteknologifonden
Jesper BirchMads Bang
Fakta
Arbejdet i den nye fond skal ske i armslængde fra det politiske system og med udgangspunkt i samfundets og virksomhedernes behov.

Kilde: fivu.dk
I aftes landede uddannelsesminister Morten Østergaard (R) en bred aftale med alle Folketingets partier om Danmarks Innovationsfond. Fonden, som kommer til at råde over 1,5 milliarder forsknings- og innovationskroner om året, samler en række af de eksisterende råd og ordninger under én bestyrelse.

Netop bestyrelsen og fondens sekretariat har været et af omdrejningspunkterne i de politiske forhandlinger om fusionen af Det Strategiske Forskningsråd, Rådet for Teknologi og Innovation og Højteknologifonden.

Hovedpunkter om bestyrelse og sekretariat:

En anden central del af aftalen er vægtningen af den strategiske forskning i forhold til innovationsinitiativer.

Dokumentation
Det handler innovationsfonden om (uddrag af aftaleteksten): 
 
De offentlige investeringer i forskning og udvikling skal i øget omfang løse samfundsmæssige udfordringer og bidrage til vækst og beskæftigelse.
 
Forsknings- og innovationssystemet skal understøtte forskning af høj kvalitet, og at forskningen kobles til udviklingen af ny teknologi og innovation samt understøtter innovation i virksomhederne.
 
Der skal etableres et mere enkelt og fleksibelt system med færre bevilgende organer. Etableringen af en ny innovationsfond skal styrke et udfordrings- og efterspørgselsrettet system, der med afsæt i samfundets og virksomhedernes behov giver bedre mulighed for tværgående investeringer og fokus på konkrete innovationsbehov.
 
Fonden skal understøtte progression i projektforløb, reducere overlap mellem virkemidler og udvikling af ensartede administrative regler mv. Der skal måles og følges op på fondens investeringer og værdiskabelse, f.eks. i form af arbejdspladser.
 
Fonden skal bidrage til at nå de overordnede målsætninger om at:
  • Øge andelen af innovative virksomheder, med et mål om, at Danmark skal være blandt de fem europæiske OECD-lande med flest innovative virksomheder.
  • Øge andelen af private virksomheders investeringer i forskning og udvikling, med et mål om, at Danmark skal være blandt de fem OECD-lande, hvor erhvervslivet investerer mest i forskning og udvikling som procent af BNP.
  • Øge andelen af højtuddannede medarbejdere i virksomheder, med et mål om, at Danmark skal være blandt de fem europæiske OECD-lande med højest andel af højtuddannede i den private sektor.
Det er partierne enige om:
  1. Der etableres én ny fond, Danmarks Innovationsfond – fonden for strategisk forskning, højteknologi og innovation.
  2. Fonden etableres som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning i stil med Højteknologifonden og betjenes af et selvstændigt og uafhængigt sekretariat.
  3. Fonden samler de konkurrenceudsatte midler til strategisk og udfordringsdrevet forskning, teknologiudvikling og innovation på Uddannelsesministeriets område i ét organ. Fonden organiseres med en bestyrelse og to faste udvalg: Udvalg for strategisk forskning og Udvalg for innovation.
  4. Fonden er bevilgende og har via sine tilskudsbevillinger til formål at støtte udvikling af viden og teknologi, herunder højteknologi, der fører til en styrkelse af forskningen og til innovative løsninger, herunder på samfundsudfordringer til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark. Derudover skal den øge forsknings- og innovationsindsatsen i virksomheder, herunder i små og mellemstore virksomheder eksempelvis ved at understøtte videnudveksling. Sikre en bedre kobling mellem forskning og innovation, herunder samarbejde om forskning, teknologiudvikling og innovation mellem videninstitutioner og virksomheder. Understøtte modning af lovende forskningsresultater og opfindelser med henblik på hurtigere formidling og senere anvendelse og kommercialisering, herunder tech trans.
  5. Fordelingen af midler til henholdsvis strategisk og udfordringsdrevet forskning og øvrige midler til teknologiudvikling og innovation fastlægges på finansloven. Det er hensigten, at fonden skal have en rimelig balance mellem strategisk og udfordringsdrevet forskning, teknologi og innovation. Med udgangspunkt i Finansloven for 2013 som eksempel ville fonden hvis den havde eksisteret i 2013 have haft 787 mio. kr. til strategisk forskning og 778 mio. kr. til teknologi og innovation. Fonden kan højest anvende en tredjedel af sine midler til udmøntning af bevillinger til de kommende samfundspartnerskaber om innovation. 
  6. Fastlæggelse af samfundspartnerskabersker tematisk i forbindelse med de årlige finanslovsforhandlinger. Samfundspartnerskaberne er et nyt virkemiddel, som skal bidrage til at styrke samarbejde mellem private virksomheder, videninstitutioner og offentlige myndigheder i forhold til at skabe nye løsninger på konkrete samfundsudfordringer inden for en kort tidshorisont (tre til fem år). Fonden kan fordele op til 20 pct. af de bevillinger, som fonden modtager til internationale fora til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark, jf. fondens formål.
  7. Bestyrelsen for den nye fond skal have ni medlemmer, inklusiv en formand. Bestyrelsesmedlemmerne og formanden udpeges af uddannelsesministeren i deres personlige egenskab. Et flertal af bestyrelsesmedlemmerne skal have baggrund i det private erhvervslivet og have indgående erhvervserfaring og -forståelse på højt ledelsesniveau. Samtidig skal et flertal af bestyrelsesmedlemmerne være aktive forskere og leve op de øvrige kriterier om anerkendte forskere eller forskningskyndige, jf. lov om forskningsrådgivning m.v. Der lægges vægt på, at et eller flere medlemmer af bestyrelsen har international erfaring.
  8. Bestyrelsen skal sammensættes således, at den samlet repræsenterer kompetencer inden for 1) teknologiudvikling og innovation i det private erhvervsliv, herunder i små og mellemstore virksomheder 2) Strategisk og udfordringsdrevet forskning, herunder offentligt-privat forsknings- og innovationssamarbejde 3) anvendelse og kommercialisering af forskningsresultater 4) innovations- og forskningsfinansiering, herunder tilførsel af kapital til virksomhedsudvikling internationalt samarbejde om forskning, teknologiudvikling og innovation.
  9. For at sikre kontinuitet i forhold til nuværende ordninger og bevillinger, og videreføre gode elementer og erfaringer fra de nuværende organer er det hensigten, at de tre nuværende bestyrelsesformænd indgår i den nye bestyrelse frem til 1. januar 2015. Uddannelsesministeren udpeger samtidig seks nye medlemmer til bestyrelsen, herunder næstformand. Det er endvidere hensigten, at bestyrelsesformand for den nye fond frem til 1. januar 2015 er den nuværende bestyrelsesformand for Højteknologifonden, hvorefter næstformanden i fonden udpeges af uddannelsesministeren til bestyrelsesformand
  10. Fondens bestyrelse har bevillingskompetence og ansvar for udformning af fondens virkemidler, ansøgningsprocedure, opfølgning og evalueringsprocedure. Fondens bestyrelse har ansvar og er garant for koordinering af fondens samlede aktiviteter: 1) Fonden kan på eget initiativ etablere nye virkemidler, der understøtter fondens formål. I forhold til virkemidler lægges vægt på, at der gennemføres en forenkling for ansøgerne. 2) Fondens bestyrelse skal indgå i det tværgående samarbejde med de øvrige råd, fonde og nævn i det samlede forsknings- og innovationssystem med det formål at sikre ensartethed i arbejdet i forhold til alle programmer. 3) Fondens ansøgningsprocedurer skal være enkle, fleksible og sikre reel konkurrence mellem ansøgerne. Ansøgningsprocedurerne skal endvidere være afstemte i forhold til det enkelte projekts kompleksitet og bevillingsstørrelse, herunder bl.a. anvendelse af prækvalificering. Der lægges vægt på, at der skal tages udgangspunkt i virksomhedernes behov, den gode idé og løsningen af samfundsudfordringer. 4) Der lægges vægt på, at fondens opfølgning og evaluering af igangsatte projekter er enkel, fleksibel og sikrer nærhed, fremdrift og effekt af projekterne. Opfølgning og evaluering skal være afstemt i forhold til det enkelte projekts kompleksitet og bevillingsstørrelse. Der skal sikres hurtige ansøgnings- og bevillingsprocedurer. Større, komplicerede projekter skal løbende følges tæt f.eks. med afsæt i erfaringerne fra den såkaldte Single Point of Contact model. 5) Alle fondens bevillinger tildeles i åben konkurrence efter ansøgning og faglig vurdering med vægt på blandt andet kvalitet, relevans og effekt, så de bedst kvalificerede projekter opnår bevillinger. Der skal være klageadgang over retlige forhold i forbindelse med fondens afgørelser. 
  11. For at sikre bestyrelsens fokus på de større bevillinger og samfundspartnerskaber skal bestyrelsen nedsætte to faste udvalg; Udvalg for strategisk forskning og Udvalg for innovation. Bestyrelsen kan senere træffe beslutning om at tilpasse organisationen, hvis det vurderes hensigtsmæssigt: 1) Udvalget for strategisk forskning har til opgave at udmønte midler inden for strategisk og udfordringsdrevet forskning og kan nedsætte relevante underudvalg (programkomiteer). Den strategiske forskning skal bedømmes ud fra kriterier om kvalitet, relevans og effekt. Det skal endvidere sikres, at forskningsaktiviteter bedømmes af anerkendte forskere. 2) Udvalget for innovation har til opgave at bedømme og udmønte midler til f.eks. ErhvervsPh.D-projekter og videnkuponer, videnpiloter m.v.
  12. Fondens bestyrelse kan nedsætte faglige eller funktionsmæssige udvalg. Fondens bestyrelse kan vælge at delegere bevillingskompetence til udvalgene eller anmode om faglige vurderinger, der danner baggrund for tildeling af bevillinger. Udvalgene opløses af bestyrelsen, når deres opgave(r) er fuldført.
  13. Fondens bestyrelse forpligtes til at koordinere sine forsknings- og innovationsaktiviteter med de øvrige råd, fonde og nævn i det det samlede forsknings- og innovationssystem, herunder ikke mindst de statslige udviklings- og demonstrationsprogrammer. Fonden skal endvidere etablere en tæt kobling til den regionale indsats og sikre en regional tilstedeværelse
 Læs hele aftalen her.
 

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00