Debat

Studerende: Vi har brug for fordybelse - ikke gamle filosoffer

DEBAT: Dannelsesforløb og filosofikum vil stjæle tid fra andre fag og fører ikke til kritiske og reflekterende studerende. Det gør tid til fordybelse i stedet for fremdrift til gengæld, skriver Christopher Ammentorp, Formand for Studenterforum UC.

Vi skal bevæge os væk fra den gammeldags tankegang om at fordybe os i historiske tekster for at blive dannede, skriver Christopher Ammentorp.
Vi skal bevæge os væk fra den gammeldags tankegang om at fordybe os i historiske tekster for at blive dannede, skriver Christopher Ammentorp.Foto: /ritzau/Miriam Dalsgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christopher Ammentorp
Formand for Studenterforum UC

Et dannelsesforløb på professionshøjskolerne og filosofikum 2.0 på universiteterne bliver diskuteret i øjeblikket inde på Christiansborg.

Uddannelses- og forskningsminister, Søren Pind, og uddannelses- og forskningsordfører for Alternativet, Pernille Schnoor, skrev i et fælles debatindlæg til Jyllands-Posten 28. november 2017, at vi skal diskutere ”livets store valg, teknologiens muligheder og faldgruber, fordybe os i Shakespeare, John Locke og Niels Bohr”.

Vi skal blive klogere på demokratiet, filosofien, etikken og andre discipliner, så vi kan sende kritiske, dannede og selvstændige studerende ud i samfundet, sådan som de skriver det. Men hvad har Shakespeare med dannelse på ICT Engineering at gøre?

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Kritiske, dannede og selvstændige studerende kan vi godt uddanne, men diskussionen om, hvordan det bedst gøres, tager for meget udgangspunkt i, for nogle, irrelevante emner og fag.

Kritiske, dannede og selvstændige studerende kommer af, at der er tid til fordybelse i fagene, og der er tid til diskussioner i disse.

Lad os styrke de eksisterende fag og give mulighed for fordybelse i uddannelsen i stedet for at tvinge teknikingeniøren og sygeplejersken til at snakke om gamle filosoffer.

Christopher Ammentorp

Forældet forståelse af dannelse
Når jeg hører ordet dannelse, bliver jeg altid lidt forvirret, fordi begrebet står lidt uklart for mig.

Jeg mener nemlig ikke, at jeg bliver dannet af at kunne citere Grundtvig eller Shakespeare. Tiderne skifter, og måske vi skal bevæge os væk fra den gammeldags tankegang om at fordybe os i historiske tekster for at blive dannede.

Hvis dannelsen ikke i forvejen sker i vores uddannelser, så ved jeg ikke, hvad vi overhovedet skal med uddannelsen. I løbet af en uddannelse bliver de studerende kritisk tænkende, dannede og selvstændige. Den studerende bliver socialiseret til at være netop dét i løbet af sine tre, fire eller fem år på studiet. Hvis ikke Søren Pind og Pernille Schnoor mener, at det er tilfældet i dag, så vil et nyt fag om de gamle filosoffer ikke rette op på det.

Det vil til gengæld en styrkelse af de eksisterende uddannelser gøre. For som det ser ud nu, er fordybelsen netop forsvindende, fordi den studerende bliver presset igennem studiet.

Det står blandt andet Søren Pind til ansvar for. Fremdriftsreformen er stadig gældende, og nu udsætter den nye bevillingsreform de studerende for et større pres, end de var i forvejen, fordi institutionerne bliver straffet for at lade de studerende forlænge deres studier. Lad ikke fremdriften ødelægge det vigtige i uddannelserne, nemlig fordybelsen.

Dannelse er ikke ét fag
For nylig var jeg til 25-års jubilæum ved Danmarks Evalueringsinstitut, hvor jeg noterede to meget vigtige udtalelser: “Problemet med dannelsesbegrebet er, at vi ikke ved, hvad vi mener om dannelse”, og “Der er behov for begrebsafklaring, hver gang man snakker om dannelse, ellers er det et tomt begreb”.

Disse to udtalelser er jeg ikke uenig i. Men ikke desto mindre er jeg ikke i tvivl om, at dannelsen ligger i uddannelsen. Den ligger implicit i uddannelsens mange fag og kurser. Den ligger i det sociale fællesskab, hvor studerende får mulighed for at snakke med andre studerende.

Et nyt fag om dannelse på de danske professionshøjskoler vil fjerne tiden fra andre fag, der egentlig er dem, man er kommet for at tage. Lad os styrke de eksisterende fag og give mulighed for fordybelse i uddannelsen i stedet for at tvinge teknikingeniøren og sygeplejersken til at snakke om gamle filosoffer.

Fordybelse fører til kritisk tænkning
I Danmark samles vi om vores institutioner, hvor dannelsen spiller en afgørende rolle. Det er de fagprofessionelle, der er med til at forme kulturen der. Det er de fagprofessionelle, der skal være med til at skabe kritisk tænkende og selvstændige mennesker.

Hvorfor er det lige, at dannelse og uddannelse hænger sammen? Af samme grund som jeg lige nævnte. Det er gennem institutionerne, vi dannes og uddannes. Det hænger sammen, dannelse og uddannelse. En uddannelse uden dannelse hører ikke til i Danmark, og det er uhyre vigtigt, at vi i alle uddannelser, og især i ”velfærdsuddannelserne”, prioriterer at diskutere netop dannelse i de eksisterende fag. Hermed ikke ment, at det eksplicit skal være et emne, men der bør eksempelvis altid være en kritik og refleksion over de tekster, man læser.

Hvis ikke eksempelvis pædagogen, læreren og socialrådgiveren har gjort sig tanker om, hvad dannelse er, så kan det ikke viderebringes til deres profession. Hvis de ikke er kritiske over, hvad de læser, så kan de ikke være med til at skabe nye kritiske, selvstændige og dannede individer.

Dannelsen skal skabes professionelt og i en ånd af individualiseret ensartethed, hvor alle skal have grundlæggende dannelse, men stadig skal kunne følge sin egen vej. Det at investere i uddannelse og fordybelse nu vil gøre, at de nye studerende i fremtiden har fået en større forberedelse til at kunne tænke kritisk og selvstændigt, inden de starter på en videregående uddannelse – endda når de starter på gymnasiet.

Gennem god og velfinansieret uddannelse nu får vi dygtige pædagoger, lærere og så videre, der i fremtiden kan skabe roden af det, Søren Pind og Pernille Schnoor hungrer efter.

Jeg er enig i, at dannelse er meget vigtig, men det kommer ikke af et nyt dannelsesfag i en, i forvejen, presset uddannelsesplan. I stedet bør der investeres mere i uddannelserne, som de ser ud.

Roden af Danmark ligger i dannelsen. Dannelsen ligger i uddannelsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christopher Ammentorp

Lærer, Vissenbjerg Skole
Lærer (VIA Aarhus C, 2021)

0:000:00