Studerende dropper ud af universitetet, fordi niveauet er for højt
FRAFALD: Det faglige niveau og vilkårene på arbejdsmarkedet er de mest tungtvejende årsager til, at hver sjette studerende på de videregående uddannelser dropper studierne. Det viser en undersøgelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Toke Gade Crone Kristiansen
JournalistUddannelses- og Forskningsministeriet har for første gang udført en omfattende undersøgelse, der skal finde ud af, hvorfor hver sjette studerende falder fra på de videregående uddannelser.
Konklusionen på undersøgelsen er, at det i høj grad er uddannelsernes faglige niveau og indhold samt kvaliteten af undervisningen, som får de studerende til at falde fra.
Frafaldne studerende på alle typer af videregående uddannelser angiver uddannelsens faglige niveau og indhold som de mest tungtvejende årsager til at falde fra.
Og 81 procent af de frafaldne universitetsstuderende, som har angivet det faglige niveau som årsag, mener, at niveauet var for højt på uddannelsen.
”Analysen vidner om, at vi skal være bedre til at forberede de unge på, hvad de går ind til. Og vi skal opfordre de unge til at forberede sig grundigt, inden de søger, så de får et realistisk indtryk af, hvad de begynder på,” siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) i forbindelse med offentliggørelsen.
For teoretisk på universiteterne
Det faglige indhold på uddannelserne skiller frafaldne på erhvervsakademier og professionshøjskoler fra universiteterne.
Hele 52 procent af de tidligere universitetsstuderende, der nu er faldet fra, angiver, at uddannelsen var for teoretisk og for lidt fokuseret. Det er dermed den hyppigst valgte årsag til frafald for tidligere studerende på universitetet.
Dette gør sig derimod kun gældende for omkring 30 procent af de tidligere studerende på de to andre typer af videregående uddannelser.
Også i vurderingen af sværhedsgraden er der forskelle på de to kategorier.
FAKTA
Frafaldsanalysen er den hidtil største undersøgelse af årsagerne til, at de studerende falder fra.
3.965 studerende har haft mulighed for at angive, i hvilken grad 27 forskellige forhold havde betydning for deres beslutning om at forlade uddannelsen.
Epinion har foretaget spørgeskemaundersøgelsen for Uddannelses- og Forskningsministeriet blandt studerende, der har afbrudt deres uddannelse inden for første studieår.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet