Forsker: Grænsestrid i Grønland kan have kostet tre års forskning

GENÅBNING: Stoppet for flyvninger mellem Svalbard og Station Nord kan have kostet op mod tre års forskning, vurderer professor, der dog glæder sig over, at stoppet sandsynligvis snart ophæves igen. 

Lukningen af flyruten mellem Svalbard og Station Nord i Nordøstgrønland har været en regulær "katastrofe", mener Henrik Skov, professor ved Aarhus Universitet. 
Lukningen af flyruten mellem Svalbard og Station Nord i Nordøstgrønland har været en regulær "katastrofe", mener Henrik Skov, professor ved Aarhus Universitet. Foto: Henrik Skov
Daniel Bue Lauritzen

Det kan have sat den forskning, der bliver lavet på Villum Research Station i Nordøstgrønland, op mod tre år tilbage, at der siden 1. januar 2019 har været lukket for flytrafik mellem Svalbard og den danske Station Nord.

Det fortæller professor ved Aarhus Universitet Henrik Skov.

"Det var en katastrofe for os, at ruten var lukket. Vi har tabt rigtig meget aktivitet i år, og rent udviklingsmæssigt er vi sat tre år tilbage," siger Henrik Skov, der leder Villum Research Station, der er placeret få hundrede meter fra Station Nord og er dybt afhængig af flyforbindelsen til Svalbard. 

Derfor er det særdeles gode nyheder for både danske og internationale forskere med aktiviteter i området, at det nu endelig ser ud til, at der kommer en løsning på det grænseproblem, der siden 1. januar 2019 har bremset flytrafikken mellem Svalbard og den danske base i Nordøstgrønland, Station Nord.  

Fakta
Schengen grænsekontrolpost
For at være en Schengen-grænsekontrolpost skal der først og fremmest være tale om en lufthavn. Og det er Station Nord ikke i dag. Fly lander formelt i terræn, når de lander på stationen. Desuden skal stationen leve op til en række regler opstillet af det grønlandske selvstyre og forskellige danske myndigheder med hensyn til pas- og toldkontrol samt luftfartsregler med hensyn til blandt andet brandberedskab.

Tilbageskridtet skyldes, at forskningskampagner til Nordgrønland kræver omfattende planlægning, der strækker sig over flere år. Derfor risikerer lukningsperioden i løbet af vinteren og foråret i år også at få betydning langt ind i 2020, fortæller Henrik Skov. 

“Forskerne har aflyst deres aktiviteter næste år og har heller ikke søgt om fremtidige aktiviteter. Så det er i hvert fald tre års udvikling, vi risikerer at miste," siger han og fortsætter:

Det er jo ikke en bustur til Harzen, vi arrangerer. Det er først, når vi har vished omkring tingene, at vi kan begynde at agere igen.

Henrik Skov
Professor ved Aarhus Universitet

"Det er jo ikke en bustur til Harzen, vi arrangerer. Det er først, når vi har vished omkring tingene, at vi kan begynde at agere igen."

Lukket siden 1. januar
Muligheden for at flyve direkte mellem Svalbard og Station Nord har været lukket siden 1. januar 2019, efter at det grønlandske politi midt i 2018 opdagede den ulovlige passage, der giver adgang til Schengen-området uden told- og paskontrol. 

Men det bliver der ifølge Forsvarsministeriet nu rettet op på, så basen opnår status som Schengen-grænseovergangssted, hvilket vil få flytrafikken til at glide igen. Det skal ske allerede inden sommerferien. 

0:000:00