GL skoser ”popsmart” studieretning

KRITIK: Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) kritiserer H.C. Ørsted Gymnasiets nye, virtuelle studieretning. Formand Tomas Kepler kalder det ”bizart”, at ministeriet har givet dispensation til at søsætte den.

"Det virker pænt sagt opportunistisk at bruge de begrænsede positive tilbagemeldinger fra få elever til at lancere en popsmart studieretning," siger Tomas Kepler.
"Det virker pænt sagt opportunistisk at bruge de begrænsede positive tilbagemeldinger fra få elever til at lancere en popsmart studieretning," siger Tomas Kepler.Foto: Rie Neuchs
Tyson W. Lyall

”Hvordan kan ministeriet bare uden videre sige 'go' for det? Det forekommer mig fuldstændig bizart.”

GL-formand Tomas Kepler er langt fra imponeret over den virtuelle studieretning, H.C. Ørsted Gymnasiet har fået dispensation til at udbyde fra sommeren 2021.

Han kritiserer både indholdet af studieretningen og processen omkring etableringen af den.

Ifølge Tomas Kepler har gymnasiet nemlig ikke inddraget sin lærergruppe i arbejdet.

”Som jeg har forstået det, er lærerne ikke forudgående blevet inddraget. De er ikke blevet hørt og anede ikke noget, før det var en realitet. Der har ikke været noget oppe i samarbejdsudvalget.”

”Det forholder jeg mig kritisk til. Når man ikke har talt med lærerne om tingene, hvordan kan man så gå til ministeriet og foreslå sådan en studieretning?” spørger han.

Tomas Kepler kritiserer samtidig ministeriet for ikke at have inddraget GL, inden dispensationen blev givet.

”Det er underligt, at ministeriet slet ikke tænker på, at det kunne være interessant at drøfte det med os, som har haft så megen fokus på det her i mere end et år nu.”

”Ministeriet må vide, at sådan noget her har vores meget store interesse. Vi er bekymret for, hvordan det kan udvikle sig, hvis ikke man er villig til at inddrage lærernes perspektiver.”

{{toplink}}

Dårligere kvalitet
Hvis GL var blevet spurgt om sit syn på studieretningen, havde foreningen vendt tommelfingeren nedad.

Dokumentation

Faktuelt om studieretningen

Forløbet udbydes på ’Kommunikation/it og programmering’ (htx).

På sin hjemmeside skriver H.C. Ørsted Gymnasiet, at uddannelsen er lige noget for unge, der interesserer sig for e-sport, game design, virtual reality, 3D, robotter, programmering og it-sikkerhed.

Gymnasiet har fået dispensation af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til at afvikle 80 procent af undervisningen virtuelt. Normalvis må blot 20 procent af undervisningen foregå virtuelt.

Der oprettes én klasse, som kører med virtuel undervisning over hele uddannelsesforløbet på tre år.

Gymnasiet forventer at oprette studieretningen, hvis der kommer over 17 ansøgere.

Planen er, at der tilknyttes en erhvervs-ph.d til projektet, som skal følge klassen over tre år.

Kilde: H.C. Ørsted Gymnasiet og rektor, Mads Glendorf.


0:000:00