Grønne busser og udfasning af benzinbiler: Det vil Venstre på transportområdet

DOKUMENTATION: Venstre vil satse på flere penge til grønne tiltag i transportsektoren, mindre bilforening i byerne og forlængelse af afgiftsfritagelsen på elbiler. Få overblikket over de transportpolitiske elementer i partiets finanslovsudspil her.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Det er efterår, og som altid er dét ensbetydende med, at det store puslespil, som er finanslovsforhandlingerne, er i fuld gang.

Og nu har Folketingets næststørste parti, Venstre, offentliggjort sit udspil til næste års finanslov, der blandt andet indeholder en række transportpolitiske elementer.

Partiet holder fast i sine tidligere ambitioner om et stop af salget af benzin- og dieselbiler i 2030. Derudover foreslår de en ekstra investering på en halv milliard kroner til grønne tiltag.

For at kunne finansiere tiltagene i udspillet vil Venstre blandt andet indføre en cigaretafgift på 20 kroner per pakke. Partiet vil ligeledes sløjfe regeringens nye ydelse til fattige børnefamilier.

Altinget bringer her de transportpolitiske elementer i Venstres udspil:

1. En sammenhængende infrastrukturplan
Venstre kritiserer indledningsvist, at regeringen har valgt at annullere infrastrukturaftalen på 110 milliarder kroner, som VLAK-regeringen indgik sammen med Dansk Folkeparti. Venstre opfordrer derfor til, at regeringen hurtigst muligt indkalder til forhandlinger om en ny infrastrukturplan.

2. En halv milliard til yderligere grønne initiativer
Som en del af den grønne omstilling foreslår Venstre at afsætte et beløb på 500 millioner kroner til "yderligere initiativer" i 2020. Ifølge partiet skal pengene blandt andet bruges til at nedbringe drivhusgasudledningen inden for eksempelvis transport- og landbrugssektoren.

3. Slut med salg af benzin- og dieselbiler i 2030
Venstre holder fast i det mål, som Lars Løkke Rasmussen (V) løftede sløret for ved Folketingets åbning i 2018. Det ønsker et stop i salget af benzin- og dieselbiler i 2030 samt nye plugin-hybridbiler fra 2035.

4. Grønne busser og taxier i 2025
Også her er endnu en genganger fra Venstres klimaplan fra sidste år. Partiet sætter målet om, at alle nye busser og taxier i byerne fra 2025 skal være nulemissionskøretøjer. Derudover ønsker partiet, at hverken rutebusser eller taxier fra 2030 skal forurene i de danske byer.  

0:000:00