I fremtiden vil vi opdatere vores uddannelser som styresystemet i vores smartphones

FREMTIDEN IFØLGE: Fremtidens uddannelse vil fokusere på at ruste de unge til virkeligheden, så vi får færre unge med stress og depression. Vi kommer til at se på vores uddannelse som et styresystem, der hele tiden skal opdateres, og etik får et fornyet fokus i en digital tidsalder, skriver Laila Pawlak CEO Singularity University Nordic .

Om fem år … : “Ser vi på vores uddannelse som et styresystem, der skal opdateres”
“Hvis vi ser tilbage i tiden, da computerne kom frem, ville vi dengang slet ikke vide, hvor stor betydning de ville få for alt, hvad vi laver i dag. Vi har en tendens til at tro, at de forskellige teknologier ikke får indflydelse på netop vores felt, fordi de ikke nødvendigvis har det i dag, men det gør de. Det betyder selvsagt også noget for vores forhold til uddannelse.

Jeg tror, at vi inden for denne korte periode vil se et større fokus på efteruddannelse. Noget af det, vi oplever i min organisation, er, at man i højere grad begynder at se sin videregående uddannelse som sit styresystem. Det første, man installerer, ligesom på en iPhone. Hvis man vil have de nyeste apps og features på sin telefon, er man imidlertid også nødt til at opdatere løbende.

Sådan vil det også være med uddannelse. Der vil være fokus på lifelong learning, og der vil være en langt større anerkendelse af, at alle har behov for efteruddannelse. På den korte bane tror jeg også, at vi kommer til at se flere nye samarbejder om at levere efteruddannelser. Samarbejder, hvor virksomheder, fagforeninger og etablerede uddannelsesinstitutioner – både offentlige og private – udvikler uddannelser i fællesskab.

Jeg tror faktisk, at man kan skabe virkelig høj kvalitet og gode uddannelsesoplevelser ved at gøre sig umage med at tage det bedste fra det offentlige og det private. Jeg oplever, at alle har en interesse i at bidrage til at gøre Danmark til en stærk forsknings- og uddannelsesnation – også i fremtiden.

Vi kommer inden for den korte periode til at opleve et market demand for korte, intensive kurser af høj kvalitet. Virksomheder er godt klar over, at der skal investeres strategisk i videreuddannelse af medarbejdere, hvis man skal kunne skabe fremtidens løsninger for kunderne. Strategisk kompetenceudvikling er – og bliver endnu mere – en fuldstændig integreret del af employer journeys.

Tidligere har organisationer indset, at de har måttet investere i digitaliseringsprojekter og lignende for at forblive relevante – og kontinuerlig kompetenceudvikling er det næste store move.

Om ti år … : “Vil uddannelse være lidt ligesom Spotify”
Mit håb er, at vi om ti år har forstået at bruge de digitale læringsformater bedre. Som det er lige nu, virker det ikke godt nok – kun tyve procents gennemførselsrate på mange af online-kurserne.

Lige nu gennemgår vi med online-uddannelse nærmest det samme, som dengang internettet kom. Dengang tænkte man, at et website bare var en kopi af brochuren for ens virksomhed. Og da vi gik til mobil, troede vi først, at det bare var en spejling af vores website. Men sådan er det ikke – hvert medie har sine forcer, og det skal vi udnytte og tilpasse vores content til.

Vi vil også fortsætte med at se flere edtech-virksomheder (uddannelsesteknologi-virksomheder, red.). Edtech-iværksættere fokuserer netop på at digitalisere processer og skabe nye former for digitale læringsoplevelser. Eksempelvis sidder der en startup inde hos os – Peergrade – der har lavet en digital løsning til opgave-feedback. Det betyder at der kan være 200 elever i en klasse, der giver hinanden feedback – frem for én lærer.

Jeg tror ikke, at vi mister den face-to-face-undervisning, som vi har nu, selvom vi begynder at have mere fokus på at investere i god digital undervisning. Jeg tror mere, at det bliver lidt ligesom med Spotify. I stedet for at lytte til et helt album, bliver oplevelsen mere individualiseret, og det samme kan undervisning blive. Eksempelvis ved at uddannelsesinstitutioner lægger content ud, som man så kan abonnere på.

Men samtidig med at Spotify er gået frem, kan vi også se, at salget af vinylplader er steget. Der er stadig et behov for det autentiske. Jeg tror, at der er mange, der – i tråd med at det digitale giver mulighed for en overflod af uddannelsesmuligheder – vil søge det autentiske, fordybelsen, de ekstremt dygtige undervisere og fællesskabet på en uddannelse eller et campus. Derfor er det vigtigt, at vi også skaber optimale rammer for det, så vores uddannelsesinstitutioner ikke ender som cd’en, der som bekendt hverken tilbød det autentiske som vinylen eller fordelene ved de digitale musiktjenester, og som derfor samler støv i kælderen.

Om 15 år … : “Får vi brug for filosofferne til at hjælpe os med at træffe en masse valg”
Augmented reality og virtual reality er allerede i dag en del af visse læringsmiljøer. Formodentlig vil vi også se, at vi får vores egne personlige digitale assistenter, der kan hjælpe os med, hvad vi skal lære. Jeg tror også, at blandt andet blockchain-teknologier vil gøre det muligt for dygtige forskere og tænkere at udkomme med deres viden uden om de etablerede kanaler, hvilket vil bidrage til et mere demokratiseret og globalt uddannelsesunivers.

Det giver mening at lære grundlæggende regler inden for eksempelvis matematik og sprog, men jeg tror også, der bliver et bredere fokus. Hvordan bruger jeg den viden, jeg har? Hvordan bruger jeg min viden til at skabe værdi? Hvordan identificerer jeg problemer og finder løsningen?

Menneskelige egenskaber kommer ironisk nok også til at være noget, vi vil fokusere meget mere på at uddanne i en digital tidsalder. Der er forfærdeligt mange unge, der kæmper med mentale lidelser – og statistikken går den forkerte vej. Og hvad betyder det så, at de får topkarakterer i alt, hvis de slet ikke kan navigere og overskue den verden, de er i – eller kommer ud i, når de er færdiguddannede?

Virksomheder ansætter allerede hus-coaches, der kan hjælpe ansatte med at navigere hele deres liv – ikke bare det liv, der foregår på arbejdspladsen.

Jeg tror også, at vi kommer til at se en revival af filosofferne i erhvervslivet. Med teknologiens hastige udvikling er vi allerede et sted, hvor vi skal overveje, om vi skal bruge teknologierne og i så fald hvordan. Det kræver, at nogen træffer vigtige valg. De etiske samtaler er svære, og dem kommer vi til at have flere af.

Derfor tror jeg, at vi kommer til at se titler som chief philosopher eller chief ethics officers hos virksomhederne, så de er rustede til at træffe de valg, som teknologiens udvikling kommer til at stille os overfor.

På vores programmer på Singularity, hvor vi altid bruger omkring 10-20 procent af tiden på at snakke etik og udfordringer ved teknologierne, siger mange, at de mangler et sprog for at gå ind i de etiske dialoger og udfordringer. Det sprog, håber jeg, er allemandseje om 15 år, men det kræver, at vi starter allerede i dag.

Forrige artikel Olsen Dyhr til S: At fjerne uddannelsesloftet er ikke nok Olsen Dyhr til S: At fjerne uddannelsesloftet er ikke nok Næste artikel Mette Frederiksen om uddannelsesloft: Mit parti traf en forkert beslutning Mette Frederiksen om uddannelsesloft: Mit parti traf en forkert beslutning