Karakterer i gymnasiet smitter af på frafald og fremtidig ledighed
KARAKTERER: Ny undersøgelse kortlægger sammenhængen mellem karakterer på ungdomsuddannelser med frafald og ledighed på alle videregående uddannelser. Konklusionen bakker op om fortsat at bruge karakterer i optagesystemet.
Toke Gade Crone Kristiansen
JournalistUddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) har tidligere på året luftet idéen om at ændre på optagesystemet til de videregående uddannelser og dermed følge op på universitetsudvalget anbefalinger.
I den forbindelse har tanken været luftet om at supplere optaget med eksempelvis optagelsessamtaler og prøver og lade karakterer spille en mindre rolle.
Nu har Evalueringsinstituttet imidlertid kigget på karakterers betydning for de studerendes færd efter gymnasiet både i forhold til frafald og ledighed på alle de videregående uddannelser.
Konklusionen er klar, lad være med at smide karakterer ud med badevandet, det giver mening både i forhold til frafald og ledighed efter endt uddannelse.
"Hvis man helt ser bort fra karakterer, så er der en risiko for, at man kommer til øge frafaldet, fordi man så mister den sorteringsmekanisme," advarer seniorkonsulent Bjarke Hartkopf fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Karakterer betyder noget
Undersøgelsen fra Evalueringsinstituttet viser en entydig og lineær sammenhæng for både universiteter og erhvervsakademier. Jo lavere karakterer i gymnasiet – jo højere sandsynlighed er der for, at den studerende falder fra på en videregående uddannelse.
På universiteterne, som optager langt hovedparten af deres kommende studerende på kvote 1, er der en meget stærk sammenhæng imellem karakterer på ungdomsuddannelsen og den studerendes gennemførsel.
På universiteterne ser man også gymnasiekaraktererne smitte af på de færdiguddannedes færd på arbejdsmarkedet. Således konkluderer undersøgelsen, at gode karakterer på en ungdomsuddannelse også har stor indflydelse på ledigheden efterfølgende.
Analysen har også kigget på ungdomsuddannelsens karaktergennemsnits betydning for, om man starter på en ph.d efterfølgende, som en proxy for faglig succes. Også her giver karakterer på ungdomsuddannelse et klart fingerpeg om sandsynligheden for dette, og der konkluderes at være en stærk sammenhæng.
Anbefaling fra udvalget om bedre universitetsuddannelser:
Mulighed for at forbedre optagelsessystemet
Optagelsessystemet indeholder en del centralt fastsatte regler og national koordinering, men rummer også fleksibilitet til, at universiteterne kan indrette sig efter lokale behov. Nogle universiteter optager hovedparten af deres ansøgere via kvote 1, mens andre universiteter arbejder med et større kvote 2-optag bestående af forskellige optagelsesprocedurer. Der er gode erfaringer med en kombination af forskellige optagelsesformer, hvor karakterer spiller en væsentlig rolle, men hvor der også anvendes andre udvælgelseskriterier.
Uddannelses- og Forskningsministeriet kan undersøge muligheder for at forbedre optagesystemet. Ministeriet kan se på optagelsessystemet på tværs af hele det videregående uddannelsessystem. Et forbedret optagelsessystem vil i højere grad skulle understøtte match mellem studerende og uddannelse, reducere frafald og bidrage til kvalitet i uddannelserne.
Vurdering:
Fordele: Det er vigtigt med et grundigt forarbejde af behov og muligheder for at forbedre optagelsessystemet, da systemet er komplekst og går på tværs af de videregående uddannelser.
Ulemper: Der er ikke ulemper forbundet med at undersøge mulighederne for et forbedret optagelsessystem.