Landsstyre forsinker grænseløsning

FORSINKELSE: Langsommelighed i det grønlandske landsstyre gør det svært inden sommerferien at nå at løse grænseproblemerne på Station Nord, sådan som det var planen. Siden nytår har problemerne skadet den arktiske forskning.

Villum Research Station.
Villum Research Station.Foto: Stephan Bernberg
Andreas Krog

De grænseproblemer, som siden nytår har forhindret danske og internationale forskere i at flyve den hurtigste og billigste vej ind til Aarhus Universitets forskningsstation, Villum Research Station, ved siden af Forsvarets base, Station Nord, når formentlig ikke at blive løst inden sommerferien, sådan som forskerne ellers blev stillet i udsigt i april.

Det skyldes, at en godkendelse af Station Nord som Schengen-grænseovergangssted har været strandet hos det grønlandske landsstyre. Det danske Udlændinge- og Integrationsministerium sendte i starten af maj en anmodning til landsstyret om, at Station Nord blev godkendt som Schengen-kontrolpost. Den er ikke blevet besvaret endnu. Derfor kan ministeriet ikke komme videre med sagen.

Departementschef Jørgen T. Hammeken-Holm fra det grønlandske landsstyres råstofdepartement oplyser tirsdag til Altinget: arktis, at anmodningen netop er blevet besvaret, og en positiv tilkendegivelse er på vej til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Tredobler prisen
Konkret handler sagen om, at den hurtigste og nemmeste vej til Station Nord og Villum Research Station går via Svalbard. Problemet er imidlertid, at Svalbard ikke er en del af Schengen-området. Det er Grønland. Men Station Nord er ikke en godkendt indgang til Schengen-området. Derfor skal flyvninger til og fra Station Nord gå via Schengen-kontrolsteder som Kangerlussuaq og Nerlerit Inaat langt længere mod syd i Grønland og derfra op til Station Nord.

En omvej, der tredobler prisen per person og gør det urealistisk dyrt for forskerne. Ikke kun fordi der er mere end 1.000 kilometer længere til Station Nord end fra Svalbard, men også, fordi der kun kan bruges mindre fly, som kan have langt færre passagerer og langt mindre gods med. De er desuden mere afhængige af, at der er godt vejr i området, da de flyver lavere end de fly, man ville bruge fra Svalbard.

Sådan har det været siden nytår, efter at Grønlands Politi i sommeren 2018 blev opmærksom på den ulovlige trafik, der i mere end tre år havde været mellem Svalbard og Station Nord.

 "Det gør det sværere at få enderne til at hænge sammen," forklarer lederen af Villum Research Station, professor Henrik Skov fra Aarhus Universitet.

Han vurderede i april, at forbuddet kan have sat den forskning, der bliver lavet på Villum Research Station, op mod tre år tilbage. Han har ikke umiddelbart noget overblik over, hvad det vil have af konsekvenser, at en løsning lader vente på sig. Men et amerikansk forskerholds planer om opsætning af målere i sensommeren og Aarhus Universitets egne planer om droneflyvninger og dataindsamling i samme periode hænger i en tynd tråd, der med udskydelsen af en løsning er blevet endnu tyndere. 

Løber væk fra
Station Nord og Villum Research Station er den helårsbeboelse, der ligger næstnærmest Nordpolen. Nemlig 933 kilometer, som der står på et vejskilt på basen. Der er rigtig langt til nærmeste nabo og ikke just det optimale sted at forsøge at komme ind og videre ned i det forjættede Schengen-land, pointerer Henrik Skov.

0:000:00