Debat

Lederne: Omlæg SU'en på kandidat­uddannelsen delvist til lån

DEBAT: Vi bruger flere penge på at understøtte de studerende end på uddannelserne selv. Hvis SU'en på kandidatuddannelsen omlægges delvist til lån, kan vi skabe økonomisk råderum til at styrke kvaliteten på de videregående uddannelser, mener fagorganisationen Lederne.

Når SU'en kommer til debat, ender det som regel med to krigslejre, der ikke taler fornuftigt sammen, mener Lederne.
Når SU'en kommer til debat, ender det som regel med to krigslejre, der ikke taler fornuftigt sammen, mener Lederne.Foto: Torkil Adsersen/Ritzau Scanpix
Peter Bjørnbak Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Christensen
Uddannelseschef, Lederne

I Danmark er vi stolte af vores uddannelsessystem – og med god grund. Vi har sikret, at alle unge kan uddanne sig gratis, og at de har et forsørgelsesgrundlag under uddannelsen i form af SU, som er med til at understøtte de unges incitament til at investere i videregående uddannelse.

Derfor uddanner flere og flere unge sig i dag. Men det betyder også, at udgifterne til SU er steget støt gennem årene. I 2018 udgjorde udgifterne til SU på de videregående uddannelser ikke mindre end 15,5 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 56 procent siden 2008. I 2020 forventer vi at bruge 16,6 milliarder kroner, så udviklingen er fortsat stigende.

Til sammenligning udgjorde universiteternes direkte uddannelsesomkostninger 8,9 milliarder kroner i 2018, hvilket sat på spidsen betyder, at vi bruger flere penge på at understøtte de studerende end på uddannelserne selv.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Alt dette taler for, at vi har behov for en diskussion af det nuværende SU-system og en nytænkning af uddannelsesstøtten.

En diskussion uden lejre
Kort sagt er en reform af SU ét blandt flere håndtag, som vi kan dreje på for at skabe et mere fleksibelt uddannelsessystem, der matcher arbejdsmarkedets kompetencebehov, og som samtidig fastholder det frie uddannelsesvalg og udvider mulighederne for livslang læring.

Det er svært at finde løsninger med konsensus, fordi SU-debatten oftest reduceres til en sort-hvid debat. Der er behov for, at vi skaber et miljø, hvor det er okay at diskutere SU, uden at man ryger i to krigslejre.

Thomas Christensen
Uddannelseschef, Lederne

I de senere år har der været flere konkrete forslag til en SU-reform, men det er svært at finde løsninger med konsensus, fordi SU-debatten oftest reduceres til en sort-hvid debat. Der er behov for, at vi skaber et miljø, hvor det er okay at diskutere SU, uden at man ryger i to krigslejre.

For vi har hverken råd til at beholde uddannelsesstøtten i sin nuværende form eller til helt at omlægge til en fuldt ud lånebaseret SU på kandidatuddannelserne, hvis vi fortsat skal udvikle Danmark som et stærkt vidensamfund.

Hos Lederne foreslår vi, at uddannelsesstøtten på kandidatuddannelsen omlægges delvist til lån. Vores anbefaling er, at SU-stipendiet reduceres med 30 procent, som de studerende så tilsvarende kan låne ekstra i SU-lånerammen. Det vil sikre, at den studerendes samlede rådighedsbeløb forbliver uændret, og samtidig skabe økonomisk råderum til at styrke kvaliteten på de videregående uddannelser.

Kandidater vil ikke længere være en selvfølge
Samtidig vil en sådan justering af SU-systemet gøre kandidatgraden til et aktivt tilvalg og en investering frem for en selvfølge for de mange tusinde universitetsstuderende. Og det vil få flere unge til at overveje, om de nødvendigvis skal have en femårig universitetsuddannelse, eller om de kan bringe deres kompetencer i spil på arbejdsmarkedet allerede efter en bacheloruddannelse.

Samtidig foreslår vi også, at det sjette SU-år øremærkes til livslang læring. Hvis det ikke er anvendt i studietiden, kan det gemmes og anvendes som tilskud til videreuddannelse senere i den enkelte karriere.

Det er et skridt i den rigtige retning, som gør op med en forældet tankegang om, at en grunduddannelse giver kompetencer til et helt arbejdsliv.

Ændringer er nødvendige. Kære uddannelsesverden – hvad siger I?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Christensen

Ledercoach og stresscoach
cand.techn.soc. (Roskilde Uni. 1987), master of education and learning (Roskilde Uni. 2011)

0:000:00