Ministerie vælger den finske vej i kvalitetsmåling af uddannelse

KVALITETSMÅLING: Uddannelses- og Forskningsministeriet har valgt en finsk model som udgangspunktet for at fordele midler til universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier efter undervisningskvalitet.  

Danmark vælger at kigge mod nord og en model udviklet i Helsinki, når de videregående uddannelser i fremtiden  skal måles på uddannelseskvalitet. 
Danmark vælger at kigge mod nord og en model udviklet i Helsinki, når de videregående uddannelser i fremtiden  skal måles på uddannelseskvalitet. Foto: Ritzau Scanpix/ David Goldman
Toke Gade Crone Kristiansen

Ministeriet har lagt sig fast på det finske LEARN-spørgeskemakoncept.

Det bliver grundlaget for den danske undersøgelse blandt studerende, der indgår som et element i den måling af kvaliteten på de videregående uddannelser, oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet i en pressemeddelelse torsdag. 

Med LEARN-spørgeskemaet vil de studerende blive spurgt til deres oplevelser af læringsmiljøet og de studerendes egne læringsstrategier. Det giver ny viden om, hvordan uddannelsesinstitutionerne understøtter god læring, forklarer ministeriet. 

Valget stod ifølge et af medlemmerne i det tilknyttede ekspertpanel imellem to modeller, en amerikansk og en finsk - og måske ikke overraskende har ministeriet nu valgt at gå med den europæiske udgave, når der i fremtiden skal måles på kvaliteten af undervisning på landets videregående uddannelser. 

Målingen vil fra 2022 have betydning for en del af uddannelsesinstitutionernes bevillinger.

Rune Heiberg Hansen, som har været med til at vælge modellen i det tilknyttede ekspertpanel, forklarer forskellen på de to modeller.

"Den finske model er fokuseret på, hvor gode de studerende bliver til at lære, hvorimod den amerikanske er mere fokuseret på, hvad man skal gøre for at score højt i systemet," siger Rune Heiberg Hansen, Damvad Analytics. 

Den amerikanske model belønner også i højere grad forskellige interaktionsformer og undervisningsformer, hvor den finske forholder sig til, hvordan man lærer. Eksempelvis er dybdelæring bedre end overfladisk læring i den finske model.

Den finske model er også blevet foretrukket, fordi den har et bredere sigte. 

Dokumentation

Ministeriet om valget af LEARN-konceptet: 

Uddannelses- og Forskningsministeriet har med inddragelse af eksperter afdækket en række internationalt anvendte spørgeskemakoncepter, som undersøger forhold ved de studerendes læring. Kriterierne for valg af spørgeskemaet har været, at det skal være forskningsbaseret, velafprøvet, valideret i anerkendte tidskrifter og måle på uddannelsesniveau. Derudover er der i valget af LEARN lagt vægt på følgende kriterier:

· Målingen skal tilskynde til god studieadfærd og moderne studieformer

· Målingen skal understøtte fokus på de studerendes ansvar for egen læring

· Målingen skal bidrage til institutionernes lokale kvalitetsarbejde

· Målingen skal være ensartet på tværs af alle de videregående uddannelser

 Kilde: Ufm.dk


0:000:00