Ministeriet indskærper: Kvalitetsmåling bliver ikke kun studenterevalueringer

BEVILLINGER: Ministeriet indskærper i en pressemeddelelse tirsdag, at kvalitetsmålingen i det nye bevillingssystem ikke kun kommer til at blive baseret på traditionelle studenterevalueringer. 

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) og aftalepartierne bag bevillingsreformen i november 2017. 
Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) og aftalepartierne bag bevillingsreformen i november 2017. Foto: Altinget/ Toke Kristiansen
Toke Gade Crone Kristiansen

Uddannelses- og forskningsministeriet bliver nu mere konkret omkring den del af bevillingsreformen, som handler om studenterevalueringer.

Studenterevalueringer skal efter aftalen mellem partierne indgå i målinger af kvaliteten af uddannelsesinstitutionerne og får økonomisk betydning for institutionerne fra 2023.

I en pressemeddelelse tirsdag skriver ministeriet, at målingen vil adskille sig fra traditionelle tilfredshedsundersøgelser og underviser-evalueringer.

Man fastholder dog, at studenterevalueringer og spørgeskemaundersøgelser hos nyuddannede vil indgå i kvalitetsvurderingen. 

Når ministeriet ikke vil nøjes med simple studenterevalueringer, handler det om, "at studenterevalueringer har været kritiseret for at give institutionerne grund til at sænke det faglige niveau, som kan blive positivt bedømt af de studerende".

Desuden skriver ministeriet, at man overvejer at inddrage undervisere i spørgeskemaundersøgelserne. 

I pressemeddelelsen hedder det, at de studerende i kvalitetsmålingen "vil blive spurgt ind til deres egen tilgang til læring".

Kvalitetsmålingen, som altså også inkluderer studenterevalueringer, skal baseres på forskningsbaserede og empirisk velafprøvede udenlandske modeller samt på eksisterende danske erfaringer, som ministeriet skriver.

Arbejdet begynder nu internt i ministeriet med at sammensætte en model, som kan præsenteres for aftalepartierne senere.

0:000:00