Opsamling på ligestillingsdebatten: Aktørerne mener, der er lang vej endnu

TEMADEBAT: Debatten om ligestilling på de videregående uddannelser viser, at aktørerne mener, at der stadig er lang vej endnu, og løsningerne peger i flere retninger. Få overblikket her.

Her finder du det fylde overblik over debatten "Hvordan får vi ligestilling på de videregående uddannelser?"
Her finder du det fylde overblik over debatten "Hvordan får vi ligestilling på de videregående uddannelser?"Foto: Mathias Bojesen/Ritzau
Sara Fleckner Vilstrup

I efteråret udgav Danmarks Akkrediteringsinstitution rapporten ” Hvor kønt ser det ud? Danske og europæiske perspektiver på snitflader mellem køn, ligestilling, uddannelseskvalitet og kvalitetssikring”.

Institutionen har her samlet erfaringer om kønsbalance og ligestilling på uddannelsesinstitutioner i både ind og udland.

Et af fundene er, at ubalance i kønsfordelingen på uddannelser giver ringere kvalitet og problemer med at forsyne arbejdsmarkedet med færdiguddannede.   

Rapporten blev startskuddet til en temadebat om ligestilling på de videregående uddannelser, hvor Altinget Forskning inviterede en række uddannelsesaktører til at komme med deres indspark.

Mange aktører peger på, at der er udfordringer med kønsbalance på uddannelser til for eksempel pædagog, sygeplejerske og indenfor it-området, mens DEA i deres indspark fremhæver, at ligestilling skal tænkes bredere end køn.

Flere efterspørger handlinger rettet mod forandringer i form af fokus på brud af faste kønsnormer, hvilket blandt andet Dansk Sygeplejeråd og de lærerstuderende peger på.

Henrik Bindslev og Maria Dockweiler fra SDU efterspørger overordnede rammer for at arbejde med ligestilling i undervisnings- og forskningssektoren.

Henrik Dahl fra Liberal Alliance pointerer i sit indlæg, at krav om en fifty-fifty-fordeling i forhold til køn ikke er vejen frem.

Få det fulde overblik over debatten her:

0:000:00