Rapport: Manglende ligestilling på uddannelser kan skade kvaliteten

BALANCE: I en ny udgivelse har Danmarks Akkrediteringsinstitution indsamlet erfaringer om køn, kønsbalancer og ligestilling fra uddannelsesinstitutioner i ind- og udland. Institutionen finder, at ubalance i kønsfordelingen på uddannelser giver ringere kvalitet og problemer med at forsyne arbejdsmarkedet med færdiguddannede.

Foto: Pressefoto/ITU
Chris Lehmann

Når der på en uddannelse er en stor overvægt af enten kvinder eller mænd, så kan det give et dårligere undervisningsmiljø, der i sidste ende kan påvirke kvaliteten af uddannelserne. Derudover er det ofte de uddannelser med skæve kønsfordelinger, der er mangel på i arbejdsmarkedet.

Det viser en publikation lavet af Danmarks Akkrediteringsinstitution, der har lavet en række kvalitative interviews med uddannelsesledere og andre interessenter.

Både den negative effekt på kvaliteten og arbejdsmarkedets mangel på uddannede fra de kønsskæve uddannelser er på hver sin måde et udtryk for, at vi spilder potentiale, siger Anette Dørge, direktør i Danmarks Akkrediteringsinstitution:

"Vi finder, at hvis ikke man sikrer et mere balanceret optag på uddannelserne, så er der et uudnyttet potentiale," siger hun.

Vi har været overraskede over, at det også findes i Østrig, Catalonien og Storbritannien, som er nogle af dem, vi har med som eksempler på, at man bruger et system som vores til at få løftet nogle dagsordener.

Anette Dørge
Direktør, Danmarks Akkrediteringsinstitution

"Undervejs på uddannelserne kan vi også se, at uddannelser med meget kønsskævt optag har et højere frafald blandt minoritetskønnet. For eksempel sygeplejerskeuddannelsen, der er der under ti procent mænd, og der er frafaldet størst blandt mændene," fortsætter hun.

Ligestilling er ikke et kvalitetsmål i Danmark
Når Danmarks Akkrediteringsinstitution kvalitetstjekker danske videregående uddannelser, kigges der ikke på hverken kønsbalance blandt de studerende eller på om uddannelsesinstitutionen har en politik for at arbejde med ligestilling.

I Danmark er det, modsat en række europæiske lande, Akkrediteringsinstitutionen har undersøgt, altså op til institutionerne selv, om de vil arbejde med at få et optag, hvor der er balance i kønsopdelingen.

Fundene bliver fremlagt i publikationen "Hvor kønt ser det ud? Danske og europæiske perspektiver på snitflader mellem køn, ligestilling, uddannelseskvalitet og kvalitetssikring."

Her kan man læse, at lande som Østrig, Storbritannien og Sverige har forskellige krav fra myndighedernes side til, hvordan uddannelser skal arbejde med ligestilling og køn.

0:000:00