Debat

Rektor: Lad os forklare de unge, hvorfor de skal uddanne sig inden for teknologi

DEBAT: De unge skal se teknologiske uddannelser som en del af vejen mod et bedre samfund. Teknologi skal knyttes op på mennesker, miljø og samfundsskabende forandringer, hvis flere skal uddanne sig inden for feltet. Det skriver Lene Dammand Lund, rektor på KADK.

Foto: Pressefoto
Anders Redder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lene Dammand Lund
Rektor ved KADK, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Science fiction-forfatteren William Gibson, som opfandt begrebet Cyperspace, har sagt om den teknologiske udvikling: ”Fremtiden er her allerede, den er bare ikke ligeligt fordelt”. Det er mere end nogensinde en sandhed.

I Danmark har vi ellers en samfundsmodel, som bygger på, at alle skal kunne tage del. Ingen skal hægtes af – heller ikke af den teknologiske udvikling.

Når vi herhjemme adresserer den teknologiske fremtid, er der derfor to hensyn at tage: at vi har de teknologiske kompetencer, der gør os i stand til at præge udviklingen, og at vi får vores samfundsmæssige værdier med ind i denne udvikling.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Svært at få de unge til at vælge uddannelse
Èn af disse værdier er som sagt, at alle skal med ombord, og at teknologien aldrig må være årsag til, at vi mister sammenhængskraft eller føler os fremmedgjorte.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har netop annonceret, at han i løbet af de kommende måneder vil igangsætte en teknologipagt, der skal få flere unge til at uddanne sig og arbejde indenfor det digitale og tekniske område.

Vi arbejder målrettet for at anskueliggøre, hvordan arkitektur og design kan være samfundsudviklende og forandrende discipliner, der kan bidrage betydeligt til at forbedre vilkår for såvel mennesker som miljø.

Lene Dammand Lund
Rektor ved KADK, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Regeringen sætter med teknologipagten et mål om, at 20 procent flere skal gennemføre en faglært eller videregående uddannelse over de næste ti år indenfor de såkaldte STEM-områder (teknologi, IT, naturvidenskab og matematik).

Det er et godt og nødvendigt tiltag. En af udfordringerne, og årsagen til at pagten nu kommer, er imidlertid, at det rent faktisk er svært at få de unge til at vælge disse uddannelser.

Måske skal vi i den forbindelse spørge til, hvordan de unge ønsker at arbejde med teknologi - hvordan deres teknologipagt med fremtiden ser ud?

Når man hører folk i Silicon Valley tale om den teknologiske udvikling, så får man den opfattelse, at teknologien næsten har sin egen vilje. At udviklingen er uafvendelig, at teknologisk innovation driver historien.

Der er her en udbredt fetichisme omkring teknologi, altså en tro på at teknologien er en kraft i selv. Jeg oplever ikke, at de danske unge nødvendigvis ser verden på samme måde.

Ambitioner for velfærdssamfundet
For eksempel har vi på KADK en lang kø af unge, der gerne vil uddanne sig inden for arkitektur og design.

Det tror jeg blandt andet skyldes, at vi arbejder målrettet for at anskueliggøre, hvordan arkitektur og design kan være samfundsudviklende og forandrende discipliner, der kan bidrage betydeligt til at forbedre vilkår for såvel mennesker som miljø.

Når vores studerende arbejder med at udvikle nye løsninger – fysiske såvel som teknologiske – så gør de det med et klart og veldefineret mål og ikke mindst værdisæt for øje.

De har fra starten fokus på, hvem der skal have gavn af de produkter og strategier, de udvikler, og hvordan de nye løsninger kan designes og udformes til at vække genklang og give mening for dem, der skal bruge dem.

Og dét, tror jeg, er en væsentlig forudsætning for de unges motivation for at arbejde med teknologi og nye teknologiske løsninger.

De er vokset op i et velfærdssamfund, hvor sammenhængskraft og et meningsfuldt liv er selvfølgelige idealer. De ønsker at være med til at skabe og udvikle netop dét.

Lad os i Danmark arbejde med teknologi med udgangspunkt i de værdisæt og den ambition.

Teknologi skal skabe sammenhængskraft
Når det inden for få år vil være udbredt, at man tager et par briller på, når man vil opleve en koncert, eller tager et par kontaktlinser på, når man ønsker informationer direkte visualiseret sammen med den ”virkelige” verden, så er det forhåbentlig ikke ensbetydende med, at vi skal til at gå rundt i vores egen boble.

Vi skal udvikle teknologier, der effektiviserer brancher, udvikler systemer og skaber nye services og strategier på en måde, så der skabes sammenhængskræft, meningsfuldhed og værdi for de mange.

Jeg oplever som sagt, at det er det, der driver vores studerende, og derfor er teknologiske kompetencer ikke kun kompetencer, der hører hjemme på STEM-uddannelser, men også på de kunstneriske uddannelser.

Ligesom vores ambitioner på det teknologiske felt nødvendigvis og med størst succes bør forløses og foldes ud i samarbejdet mellem flere discipliner – teknologiske, kreative, kunstneriske osv.

”Fremtiden er her allerede, den er bare ikke ligeligt fordelt.” – Det er gennem den samlede uddannelsespallette, vi skal sikre, at den bliver det.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lene Dammand Lund

Rektor, Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design og Konservering, medlem af 2030-panelet
Arkitekt (Arkitektskolen Aarhus 1991), MBA-byg (CBS 2004)

0:000:00