Debat

SDU: Vi mangler rammer for arbejdet med ligestilling i forskningssektoren

DEBAT: Modsat andre lande har vi ikke overordnede rammer for arbejdet med ligestilling i undervisnings- og forskningssektoren. Det mangler, skriver Henrik Bindslev og Maria Dockweiler.

Studerende på SDU. En manglende indsats for
at sikre ligestilling og mangfoldighed forringer uddannelserne for alle, skriver Henrik Bindslev og Maria
Dockweiler.
Studerende på SDU. En manglende indsats for at sikre ligestilling og mangfoldighed forringer uddannelserne for alle, skriver Henrik Bindslev og Maria Dockweiler.Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henrik Bindslev og Maria Dockweiler
Hhv. dekan på det Tekniske Fakultet, SDU, og specialkonsulent i SDU’s Gender Equality Team, SDU

Danmarks Akkrediteringsinstitution har i år undersøgt, hvordan kønsdiversitet og uddannelseskvalitet hænger sammen.

Konklusionen er klar: ”Manglende ligestilling på uddannelser kan påvirke kvaliteten”. 

Ligestilling er vigtigt for unge
Rapporten opsummerer, at undervisningsmiljøer med overvægt af mænd eller kvinder kan forringe studiemiljøet og øge frafaldsrisikoen, at kønsuligheden på uddannelserne fastholder kønsuligheden på arbejdsmarkedet, og at de studerende efterlyser handling, der fremmer ligestilling og mangfoldighed på tværs af køn, nationalitet, seksualitet etc.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Sidstnævnte understøttes af Fremtidsfabrikkens 2019-undersøgelse af generation ALPHA + Køn: dagens 13-16-årige ønsker ikke, at kønsnormer skal være definerende og afgørende for deres fremtid.

SDU’s interne analyseafdeling, SDU Analytics, har også undersøgt de 18-23-åriges forhold til FN’s Verdensmål, og her ligger SDG5 om ligestilling i top tre, når det gælder de unges viden om målet og vigtigheden, de tillægger det.

Der er stor efterspørgsel efter danske retningslinjer, god praksis, ressourcer og erfaringsudveksling. 

Henrik Bindslev og Maria Dockweiler
Hhv. dekan på det Tekniske Fakultet, SDU og specialkonsulent i SDU’s Gender Equality Team, SDU

En manglende indsats for at sikre ligestilling og mangfoldighed forringer således uddannelserne for alle, og vi reducerer samtidig potentielle studerendes interesse.

Nye krav ved EU-forskningsmidler
Ovenstående får Akkrediteringsinstitutionens direktør til at foreslå, at fremtidens ”Kvalitetstjek af uddannelser kan omfatte deres indsats for at nedbringe kønsskævhed”.

Idéen, om at indsatserne kan blive et akkrediteringskrav, skal ses i lyset af, at de allerede er et krav i EU-regi:

Fra 2021 skal universiteter have implementeret ligestillingshandleplaner for at kunne hjemtage midler fra EU's rammeprogram, Horizon Europe. Ingen ligestillingshandleplaner = ingen adgang til EU’s forskningsmidler.

Den danske undervisnings- og forskningssektor har således ikke råd til andet end at opprioritere fokus på ligestilling og mangfoldighed i opgaveløsningen.

Vores leverancer skal være af højeste kvalitet og målgrupperelevant. Det vil et øget fokus bidrage til.

De samfundsmæssige og retfærdighedsrelaterede perspektiver i et sådant fokus er også motivationsfaktorer, men får disse perspektiver ikke gang i ligestillingsarbejdet, så bør den økonomiske risiko ved forringelse af uddannelser og målgruppetab om noget sætte vind i ligestillingssejlene.

Fra krav til handling
Hvordan aktiverer man et ligestillingsfokus i praksis? Fra SDU har vi følgende erfaringer:

1. Engagér på tværs
Studerende, administrative og videnskabeligt ansatte skal alle involveres. På SDU’s Tekniske Fakultet har vi blandt andet fokus på studenterambassadørerne, og vi afholder workshops for at gøre dem bevidste om bias.

Blandt de ansatte fokuserer vi på inkluderende rekrutterings-, undervisnings- og mødepraksis, også i en covid-19-tid. Vi søger ekstern inspiration og støtte hos blandt andet Rambøll og de andre universiteter i GEAR:DK.

2. Engagér ledelsen
Ledelsesstøtte til og ejerskab for ligestillings- og mangfoldighedsarbejdet er helt afgørende for arbejdet.

I ledelsen på SDU’s Tekniske Fakultet søger vi derfor at være en tydelig drivkræft, og vi motiveres af at sikre, at vi som arbejdsplads og studievalg er attraktive for en bred målgruppe af både studerende og ansatte, uanset baggrund.

3. Optimér organisatoriske rammer
Måske findes der allerede lokale ildsjæle, der arbejder for inklusion og mangfoldighed? En infrastruktur for arbejdet, der sikrer kontinuitet og sparring, er afgørende.

Eksempelvis har vi på SDU etableret et Gender Equality Team, GET, der udelukkende arbejder med ligestilling, KU har etableret en mangfoldighedskonsulentsfunktion, og AU har fakultære ligestillingsudvalg, der afholder seminarer.

Behov for bedre national infrastruktur
Mange aktiviteter er således i gang lokalt, men hvor Norge har den ministerieforankrede Kif-komité og Storbritannien akkrediteringsordningen Athena Swan, har vi ikke et tilsvarende dansk rammeværk for arbejdet med ligestilling og mangfoldighed i undervisnings- og forskningssektoren.

Det mangler vi, hvis vi skal kunne imødekomme de nye krav, både dem vi ved kommer, og dem vi må formode kommer. Der er stor efterspørgsel efter danske retningslinjer, god praksis, ressourcer og erfaringsudveksling.

Her har Uddannelses- og Forskningsministeriet og Ligestillingsministeriet en oplagt mulighed for at spille en endnu større rolle.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Bindslev

Dekan, Det Tekniske Fakultet, SDU, formand for SDU’s Forsknings- og Innovationsråd, bestyrelsesmedlem
Civilingeniør (DTU, 1989), ph.d. i plasmafysik (Oxford Uni. 1992)

0:000:00