SF vil afsætte millioner til forskning i dagtilbud

FINANSLOV: Et nyt råd skal styrke forskningen på dagtilbudsområdet og hvert år fordele mellem 60 og 80 millioner kroner til forskning i pædagogikken målrettet de mindste børn, foreslår SF forud for forhandlinger om forskningsreserven. 

Mere forskning skal "styrke de pædagogiske virkemidler helt ude i daginstitutionerne," siger forskningsordfører Astrid Carøe.
Mere forskning skal "styrke de pædagogiske virkemidler helt ude i daginstitutionerne," siger forskningsordfører Astrid Carøe.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Der mangler dansk forskning i pædagogik målrettet de helt små børn. 

Derfor skal der oprettes et nyt forskningsråd, som skal have til opgave at fordele op mod 80 millioner kroner om året til forskning i børneområdet. 

Det mener SF, der tager kravet med til de kommende forhandlinger om forskningsreserven. 

Forslaget skal ses i forlængelse af SF-mærkesagen om minimumsnormeringer i daginstitutionerne, forklarer forskningsordfører Astrid Carøe. 

Vi håber, at det vil bidrage med noget forskning, som dels vil gøre undervisningen på pædagoguddannelsen mere kvalificeret og samtidig vil styrke de pædagogiske virkemidler helt ude i daginstitutionerne

Astrid Carøe (SF)
Forskningsordfører

"Det er selvfølgelig vigtigt med mange hænder i daginstitutionerne, men det er også vigtigt, at den pædagogiske udvikling er på plads, og at vores viden på området er helt opdateret,” siger hun. 

Vil styrke pædagogikken 
I SF’s udspil foreslås det, at det nye forskningsråd, der skal oprettes efter inspiration fra ph.d.-rådet for uddannelsesforskning, hvert år skal fordele 30 millioner kroner til nye ph.d.-stipendiater, mens et sted mellem 30 og 50 millioner kroner skal gå til andre forskningsprojekter på daginstitutionsområdet.

På sigt skal det være med til at styrke pædagogikken i vuggestuer og børnehaver, lyder håbet

”Vi håber, at det vil bidrage med noget forskning, som dels vil gøre undervisningen på pædagoguddannelsen mere kvalificeret og samtidig vil styrke de pædagogiske virkemidler helt ude i daginstitutionerne,” siger Carøe.

Er kvaliteten af det pædagogiske arbejde for lav i dag?









0:000:00