Tvivl fra erhvervsliv og universiteter: Kan Ahlers' teknologi-millioner løfte ambitionerne?

STRATEGI: Opkvalificering af undervisere, et nyt nationalt videnscenter og væk med regler, der ikke passer ind i en digital verden. Det er hovedtrækkene i ny national strategi. Skønt lyder det fra erhvervsliv og universiteter. Men kan beløbet løfte ambitionerne?

Regeringen vil bruge 81 millioner på teknologisk opgradering på de videregående uddannelser over de næste fire år. 
Regeringen vil bruge 81 millioner på teknologisk opgradering på de videregående uddannelser over de næste fire år. Foto: Ólafur Steinar Gestsson / Ritzau Scanpix
Christina Houlind

81 millioner kroner.

Det har regeringen afsat til at sætte skub i den teknoligske opgradering af de videregående uddannelser.

”Den digitale udvikling har bevæget sig fra at være et hjørne af samfundet til at være en del af alt det, vi laver. Det skal vores uddannelser afspejle. Vi skal uddanne unge, som både kan bruge ny teknologi til at skabe forandringer, fordi de forstår dens muligheder, men som også er kritiske over for den og er opmærksomme på faldgruberne,” udtaler uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) i en pressemeddelelse.

Flere kompetencer, del erfaring og fjern regler
Pengene kommer som en del af en national handlingsplan for digitale kompetencer. Handlingsplanen vil sætte ind på tre områder. Der er dog ikke tale om helt nye penge, men en praktisk udmøntning af penge, som blev afsat i forlængelse af disruptionrådets arbejde.

Undervisernes kompetencer skal løftes, regeringen vil have udbredt erfaring og viden om, hvad der virker og fjernet regler, der ikke passer ind i en digital virkelighed.

Initiativerne kommer i forlængelse af det ”call to action”, som ministeriet sendte ud i august 2018.

Her har undervisere, uddannelsesinstitutioner og eksperter kunne komme med deres bud på, hvilke potentialer der er, og hvad der står i vejen for den digitale omstilling.

Erhvervsliv og universiteter: Rigtigt fokus, men nok midler?
Hos erhvervslivet mener man, at det er det helt rigtige sted, regeringen har sat ind.

”Vi er glade for, at der kommer fokus på opkvalificering af underviserne og det nationale center, man vil oprette. Det er de helt rigtige initiativer. Men vi er i tvivl om, hvorvidt midlerne matcher ambitionerne. Jeg er ikke sikker på, hvor meget efteruddannelse, man får for 45 millioner kroner,” siger Mads Eriksen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv.

Dokumentation

Det skal pengene bruges på

  • 45 millioner kroner afsættes i 2019 til flerårige kompetenceudviklingsforløb af undervisere på de videregående uddannelser.
  • 31 millioner kroner afsættes i 2019-22 til etablering og drift af et nationalt videns- og ressourcecenter.
  • 5 millioner kroner afsættes i 2019 til aktiviteter, der skal understøtte samarbejde og videndeling, for eksempel workshops, konferencer, afprøvning af nye videndelingsformater som podcastserier.

Andre initiativer

  • Dialog med uddannelsesinstitutionerne om at gøre digitale kompetencer til en fast del af adjunktforløbet.
  • Etablering og understøttelse af netværk inden for digitale læringsteknologier og digitale kompetencer.
  • Justering af vejledningen for timetalsopgørelse.
  • Revision af eksamensbekendtgørelsen.
  • Undersøgelse af øvrige regler og rammer, der står i vejen for at afprøve og bruge digitale muligheder, for eksempel ophavsrettigheder til digitalt undervisningsmateriale.

Læs hele handlingsplanen


0:000:00