Industriel helgardering - den danske forsvarsindustri

Forsvarsvirksomheden Terma, der målt i omsætning udgør 2/3-dele af den danske forsvarsindustri, offentliggører i morgen at de har indgået en række aftaler med Boeing i forbindelse med det her lille jagerflyindkøb, som jeg skriver om af og til.

Og det er ikke så dumt af dem. For dermed har selskabet aftaler med alle tre kandidater til at vinde den eftertragtede ordrer på at levere fremtidens jagerfly til det danske flyvevåben.

Så uanset om det bliver F-18, JSF eller Gripen, så kommer det Terma til gode. Enten i form af almindelig modkøb (F-18 og Gripen) eller i form af mere omfattende industrielt samarbejde med et potentiale for at Terma vil skulle levere dele til alle de planlagte 3500 JSF-fly.

De vil sikkert ikke selv sige det, men der er ingen tvivl om at Terma dybt inde i hjertet hepper på JSF. Dels er det komposit-materialer, hvor de andre er almindeligt jern. Desuden er potentialet for ordrer langt større, selvom Boeing med deres store civile flyproduktion sikkert også kunne være en sjov legekammerat.

Når Boeing eller Saab har fået udført arbejde for hvad der svarer til indkøbssummen, så er de out of here. Med JSF vil man potentielt kunne få meget mere ud af det. Man risikerer også kun at få ganske lidt. Hvert partnerland i JSF-projektet er garanteret en lille klump ordrer, men den store bid konkurrerer man om på best-value basis.

Da Terma som nævnt udgør 2/3-dele af den lille danske forsvarsindustri, så kan man sandsynligvis antage at de taler med en vis vægt, når man i FAD (forsvars- og aerospaceindustrien i Danmark) diskuterer i hvilken vægtskål man skal lægge sit lod.
FAD er en undergruppe i DI. Medlemslisten fremviser FAD selv her, og foruden Terma er især århusianske Systematic (der er en it-virksomhed, der også laver elektroniske patientjournaler), Karup-baserede Danish Aerotech, GPV fra Glostrup og odenseanske Falck-Schmidt blandt de store spillere i den lille industri.

I 2001 gik rygterne på at Terma fra starten havde valgt side til fordel for EH-101 redningshelikopteren, som også endte med at vinde foran blandt andet Sikorskys S-92 som bl.a. Danish Aerotech havde et godt øje til. Sjovt nok så er Danish Aerotech i spidsen for de virksomheder, der har dannet Gripen DK Team - men dog også med i JSF DK Team.

FAD er ret tæt knyttet til JSF DK Team, som er en sammenslutning af virksomheder, der forsøger at få en fod indenfor hos Lockheed-Martin for at kunne blive underleverandører til en lille flyver de er ved at lave, der hedder F-35 Joint Strike Fighter. Tæt knyttet er faktisk lidt af en underdrivelse. Ifølge FADs egen hjemmeside fusionerede de to faktisk i 2004. Præcis hvad det har af praktisk betydning kan jeg ikke gennemskue. Betyder det at den danske forsvarsindustri i samlet flok holder med JSF i kapløbet om at blive forsvarets nye jagerfly? Og hvad betyder det i forhold til den anden sammenslutning ”Gripen DK Team”?

Dansk forsvarsindustri er dog andet end lige FAD-virksomhederne. En blandet landhandel af virksomheder der arbejder mere eller mindre med forsvarsrelaterede produkter. Det kræver stor tålmodighed at give sig i kast med forsvarsproduktion. Oxford Research har lavet denne meget interessante kortlægning af den danske forsvarsindustri med fokus på barrierer, potentialer og strategiske perspektiver.

Kortlægningen peger blandt andet på at der er tale om en meget lukket lille branche, hvor det kan være svært for nye at komme ind.

Hvis man dykker lidt ned i det, vil man opdage at samspillet mellem industrien og forsvaret er ret indgående. Således er FAD repræsenteret i Forsvarets Materielnævn
med tre repræsentanter.

Industrisamarbejde er som bekendt en vigtig brik når det danske forsvar går på indkøb. En meget lille industri på et marked hvor der handles for meget store beløb gør, at der fra den danske stats side gøres en stor indsats for at skaffe arbejde til den danske forsvarsindustri, så nogle af de skattekroner vi sender til udlandet i betaling for transportfly, pansrede køretøjer, maskingeværer og andet kommer tilbage til landet i form af ordrer til industrien. Et helt kontor i Erhvervs- og Byggestyrelsen har til opgave at sørge for dette. Og også her sidder industrien med ved bordet i Følgegruppen for Industrisamarbejde.

Der har tidligere været eksempler i medierne på at gamle generaler og oberster efter pensionering fra ”Cirkus Mili” er kommet på lønningslisten hos industrien.

I takt med at det aktuelle jagerfly-indkøb ser ud til at nærme sig en foreløbig afgørelse (Forsvaret vil som bekendt forhandle videre i 3 år med den producent politikerne peger på, for så at beslutte sig endeligt. Hvis man ikke når til enighed om den endelige kontrakt, forbeholder man sig ret til at gå tilbage til en af de to vragede bejlere) gælder det for industrien om at holde tungen lige i munden og ikke tage for meget parti for en bestemt producent, da man gerne skulle have lunser af modkøb uanset hvem der måtte vinde.

Generelt kan man sige at alle væsentlige danske forsvarsvirksomheder spiller på både Gripen og JSF som vinder, mens en del, ligesom Terma, er ved at have aftaler på plads med den sent ankomne gæst til festen - Boeing.

Terma sagde fornylig i Børsen at de forventede 400 nye arbejdspladser på deres fabrik i Grenå*, hvor der i dag er ca. 300 ansatte, hvis det blev JSF der vandt, mens en anden af de centrale spillere i branchen, århusianske Systematic i en lille notits i Børsen i januar sagde at de ikke regnede med flere JSF-ordrer.

* Grenå hører hjemme i Djurs-kredsen. Ingen medlemmer af forsvarsudvalget er opstillet her og eneste halv-kendis er DF’s Messerschmidt - tak til Dansk-politik.dk

Login

  • Anmeld

    Anonymous

    Når Boeing eller Saab har fået udført arbejde for hvad der svarer til indkøbssummen, så er de out of here. Med JSF vil man potentielt kunne få meget mere ud af det...</>Hvor i alverden kommer det fra??</>Både SAAB og Boeing har da masser af eksembler på "Long term relationship" og der skal da ikke være nogen tvivl om at, som man kunne læse i Børsen i går, så vil Lockheed Martin ikke garantere nogen som helst modkøb i Danmark men som du selv siger gå efter Best-value for money, og det gør man vel stadig.. dansk JSF eller ej??

  • Anmeld

    Andreas

    Jeg tror deres "long term relationship" dækker over at det naturligvis tager lang tid at afvikle modkøb for op mod 22 mia. DKK i et lille land med en forsvarsindustri, der omsætter for under 2 mia. DKK omåret. </></>Det kan dag godt være at Boeing eksempelvis bliver glade for nogle af danskerne, men de har ingen forpligtelser udover modkøbet.</></>JSF er en lotto-seddel, hvor man er garanteret en lille gevinst, men også kan hitte jackpot i langt større grad end med de to andre.