Kæmper med at holde Eurofighter-produktion i gang

Ordrebogen hos Eurofighter-konsortium bliver stadig tyndere og to af de fire produktionslinjer er allerede blevet lukket. Det er Airbus’ linjer i Tyskland og Spanien. Hos Leonardo i Italien bygger man de 28 Eurofightere, som Kuwait har købt. Når man er færdig med det, så er det ikke mere at lave - sådan som ordrebogen ser ud nu.

Hos BAE Systems i England er der på nuværende tidspunkt også udsigt til at det sidste fly ruller over produktionslinjen indenfor få år. I første halvår af 2017 leverede man de sidste fly i en stor ordre fra Saudi-Arabien og det er indtil videre ikke lykkedes at få Saudi-Arabien til at lave en "follow-on"-ordre, sådan som man havde sat næsen op efter. De første to ud af en ordre på i alt 12 fly til Oman er allerede leveret.

Tilbage er de resterende fly til Oman samt et mindre antal fly til Royal Air Force. Derfor har BAE Systems allerede nu planer om at sænke produktionstempoet fra 20 fly i år til 11 fly næste år. På den måde håber man at kunne holde produktionsbåndet kørende længe nok til at der er kommet nye ordrer i bogen. For det bliver særdeles svært at overbevise kunderne om at købe et fly, som ikke længere er i produktion.

Login