Om brugerbataling i forbindelse med dyretransporter

Tina Møller
Dokumentation

Spørgsmål:

"Ad samrådet den 17. december 2002 om samrådsspørgsmål H og I (Opfyldelsen af Retsudvalgets beretning af 31. maj 2002 over B 62, B 67 og B 82), jf. alm. del – bilag 401.

Ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem det af Justitsministeriet indførte gebyr for embedsdyrlægens godkendelse af ruteplaner for dyretransport (på 320 kr. pr. ruteplan) og den samtidig af Fødevareministeriet indførte reduktion i kontrolgebyrer. Der ønskes talmateriale, som belyser, om der samlet er tale om en fordyrelse eller en billiggørelse af brugerbetalingen i forbindelse med dyretransporter – både aktuelt og over tid."

Svar:

Regeringens beslutning om reduktion af visse kontrolgebyrer blev allerede drøftet under forårets forhandlinger om forbedring af forholdene for dyr under transport, herunder på et møde i Justitsministeriet den 17. maj 2002 med repræsentanter for Folketingets partier, hvor Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri også var repræsenteret. I forlængelse af dette møde oversendte Justitsministeriet den 27. maj 2002 et notat om dyrevelfærd og brugerbetaling, som var udarbejdet af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, til Folketingets Retsudvalg (B 62 – bilag 13).

I dette notat anfører Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at styrkelsen af Fødevaredirektoratets kontrol med ruteplaner ved eksport af levende dyr og tilknyttede kontrolaktiviteter i videst muligt omfang ønskes finansieret ved indførelse af brugerbetaling med hjemmel i dyreværnslovens § 31 a. Det nævnes endvidere, at dyreværnslovens gebyrbestemmelse alene bemyndiger justitsministeren til at fastsætte regler om betaling for omkostninger i forbindelse med tilladelser, godkendelser, autorisationer eller dispensationer mv., der meddeles i medfør af loven eller regler, der er fastsat i henhold til loven. Selve den forudgående godkendelse af en ruteplan vil derfor være omfattet, mens den efterfølgende kontrol næppe vil være det. Ved indførelse af brugerbetaling for Fødevaredirektoratets aktiviteter i relation til den forudgående godkendelse af ruteplaner anslås det årlige provenu til 2,4 mio. kr.

Umiddelbart herefter fremgår det af notatet, at brugerbetaling med hjemmel i veterinærlovgivningen også bør tilrettelægges med henblik på at opnå en gavnlig effekt for dyrevelfærden, og at der på FL 2002-2005 er afsat 10 mio. kr. til reduktion af gebyrer på mindre hjemmemarkedsgodkendte slagtehuse og husdyrmarkeder. Lempelsen for slagtehuse bør medføre, at det bliver relativt billigere at slagte lokalt, og at det økonomiske incitament til at eksportere slagtedyr bliver mindre.

Lempelsen gennem en omlægning af gebyrerne for markeder vil ifølge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris notat isoleret set medføre en reduktion i de samlede betalinger i størrelsesordenen 1 mio. kr. omfattende både dyr til hjemmemarkedet og til eksport. Sammenholdt med et nyt gebyr på ruteplaner med et provenu på 2,4 mio. kr. vil den samlede betaling ved eksport imidlertid blive væsentligt forøget.

Det bemærkes, at reduktionen af gebyrer for mindre slagtehuse og markeder er et led i regeringens konkurrenceevnepakke, som har til hensigt at lempe byrderne for mindre virksomheder.

Baggrunden for, at den i ovennævnte notat omtalte gebyrreduktion først blev gennemført af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri præcis den samme dato, som Justitsministeriet gennemførte gebyret for forudgående godkendelse af ruteplaner, var netop ønsket om, at eksport af levende dyr ikke på noget tidspunkt skulle blive billigere. Den planlagte gebyrreduktion afventede derfor af den grund indførelsen af det nye ruteplansgebyr, så der ikke på noget tidspunkt fandt en nettolempelse af omkostningerne ved eksport af dyr sted.

I anledning af det stillede spørgsmål har Justitsministeriet indhentet en supplerende udtalelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har oplyst følgende:

"Betalingen for en del af Fødevaredirektoratets veterinære kontrol beregnes ved et grundgebyr og en kvartersats, hvori faktorer som for- og efterbehandling er indregnet som et generelt gennemsnit af tidsforbruget til disse på de af direktoratets gebyrordninger, som beregnes ved tidsbaseret taksering. Betalingen fastlægges ud fra princippet om fuld omkostningsdækning på det pågældende kontrolområde.

Tilsyn på husdyrmarkeder, samlesteder o. lign. var tidligere omfattet af den generelle kvartersats, men er imidlertid kendetegnet ved at kræve en lille andel af for- og efterbehandling forbundet med kontrolpersonalets indsats og typisk et begrænset kørselsforbrug. Isoleret set var der derfor tidligere tale om en overdækning på veterinærkontrollen på markederne og en tilsvarende underdækning på en række øvrige områder omfattet af den generelle kvartersats.

I forbindelse med Finansloven for 2002 blev det besluttet at reducere betalingen for kontrollen på de mindre slagtehuse og lignende virksomheder og samtidig gennemføre en mere nøjagtig beregning af betalingen for veterinærkontrollen på husdyrmarkeder, samlesteder o. lign., så den i højere grad skulle komme til at svare til omkostningerne forbundet med tilsynsaktiviteten.

Den mere nøjagtige beregning af betalingen trådte i kraft den 4. december 2002 og medførte, at betalingen blev reduceret fra den dagældende normale kvartersats på hverdage mellem kl. 6 og 17 på 230 kr. til en kvartersats på 160 kr. Grundgebyret fastholdtes uændret på 135 kr.

Afgiftslempelsen skønnes at give Fødevaredirektoratet et provenutab på ca. 1. mio. kr. årligt.

Lettelsen i betalingen for tilsyn på husdyrmarkeder gælder både dyr til hjemmemarkedet og dyr bestemt til eksport og den samlede lettelse for eksportører af dyr henledt til betalingen for markedstilsyn forventes derfor at være noget mindre en 1 million kr. årligt. Væsentlige variationer i omsætningen af dyr på markeder og samlesteder i forhold til tidligere år vil dog naturligvis kunne påvirke dette tal i op- eller nedadgående retning.

Med henblik på en forbedret dyrevelfærd valgte fødevareministeren i foråret 2002 at styrke embedsdyrlægens forudgående arbejde med godkendelse af ruteplaner. Hensigten er bl.a. at sikre, at transportvirksomheden(erne) er autoriseret, at evt. mellemstationer er autoriseret ligesom kontrollen af oplysninger i ruteplanen skal udvides, så det sikres, at planen er realistisk i praksis, også set i lyset af chaufførernes kørehviletidsbestemmelser.

Den styrkede indsats finansieres ved, at der pr. 4. december 2002 – med hjemmel i Justitsministeriets lovgivning, og efter godkendelse i Regeringens Økonomiudvalg – er indført betaling for den forudgående godkendelse af ruteplaner i forbindelse med international transport af dyr over 8 timer. Betalingen finansierer kun den del, der vedrører udvidelsen af indsatsen og forventes at indbringe et provenu på 2,4 mio. kr. årligt. Fødevaredirektoratets beregningsgrundlag vedlægges.

Regnestykket for branchen omfattende eksportører af levende dyr for så vidt angår den årlige betaling for kontrol på de nævnte områder kommer således til at se sådan ud:

Lettelse af betaling for tilsyn på markeder og samlesteder

under 1 mio. kr.

Gebyr for godkendelse af ruteplaner

ca. 2,4 mio. kr.

Samlet fordyrelse af kontrollen med dyr til eksport

over 1,4 mio. kr.

Fødevareministeren har tidligere underrettet Folketingets Finansudvalg om de nævnte justeringer i gebyrerne, jf. vedlagte brev af 12. juni 2002."

De i udtalelsen nævnte bilag – Fødevaredirektoratets beregningsgrundlag og fødevareministerens brev af 12. juni 2002 til Folketingets Finansudvalg – vedlægges til orientering.

Justitsministeriet kan desuden oplyse, at ministeriet den 20. december 2002 har sendt et udkast til lovforslag om ændring af dyreværnsloven i høring. Det fremgår af dette lovudkast, at dyreværnslovens bestemmelse om adgang til at kræve brugerbetaling foreslås udvidet, således at der også kan indføres brugerbetaling for andre dyreværnsmæssige kontrolaktiviteter, herunder den efterfølgende kontrol af ruteplaner og dyrlægeinspektion i forbindelse med pålæsning af dyr fra samlesteder. Lovudkastet er den 23. december 2002 sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering, jf. alm. del – bilag 486.

Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven forventes fremsat i januar (II) 2003.

Udover de øgede udgifter, som denne udvidede brugerbetaling i givet fald vil medføre for erhvervet, bemærkes det, at transport af dyr også må forventes at blive dyrere, hvis de af Justitsministeriet foreslåede ændringer til de gældende bekendtgørelser om transport af dyr gennemføres uændret. Udkast til disse bekendtgørelsesændringer er sendt i høring den 17. december 2002 – kopi er sendt til Folketingets Retsudvalg den 20. december 2002.


Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00