Nordmænd tester bremseskærm til F-35 i Alaska

[caption id="attachment_10315" align="alignright" width="300"] Norsk F-35 fly ved tidligere test af bremseskærm. Foto: Det norske forsvarsministerium.[/caption]Et norsk F-35 fly har været et smut i Alaska for at teste den særlige bremseskærm, som nordmændene, som de eneste, har købt som ekstraudstyr til deres fly. Skærmen skal gøre det nemmere for nordmændene at lande på korte og/eller is- og sneglatte landingsbaner. Simpelthen fordi flyet bremses hurtigere ned når skærmen slås ud bagefter flyet.

Testen på Eielson Air Force Base i Alaska har også generelt skulle certificere F-35 til at kunne lande på is- og snefyldte landingsbaner. Tilstanden af en landingsbane angives med en såkaldt "runway condition reading" (RCR) på mellem 5 og 23. RCR 5 er når banen er helt isdækket, mens RCR 23 er udtryk for en fuldstændig tør landingsbane.

I dag er F-35 godkendt ned til RCR 12, men der er behov for at komme længere ned. Ikke mindst for US Air Force’s 354th Fighter Wing på netop Eielson Air Force Base. Her skal man i 2020 modtage to eskadriller af F-35 og være i stand til at kunne operere døgnet rundt og året rundt.

Login