Rigsrevision: Store problemer med F-35 vedligehold

Det tager i gennemsnit knap et halvt år at reparere reservedele til det amerikanske forsvars F-35’ere. Det er dobbelt så lang tid som planlagt og for 20 procent af delene tager det mere end to år. Det påvirker hvor mange fly det amerikanske forsvar har til rådighed. Desuden er arbejdet med etablering af reparationsfaciliteter seks år bagefter tidsplanen. US Air Force og US Marine Corps forstår ikke helt hvad de betaler for og hvorfor vedligeholdelsen koster det det koster.

Det amerikanske forsvar risikerer ikke at kunne håndtere de mange F-35’ere, som tjenesterne får leveret i de kommende år og fuld udbytte af flyene. De kender ikke de præcise vedligeholdelsesomkostninger og dermed risikerer forsvaret at snyde sig selv ved fortsat at forhandle flerårs-anskaffelsesaftaler med Lockheed Martin.

Det skriver den amerikanske rigsrevision, Government Accountability Office (GAO), i en ny rapport om vedligeholdelsen af de omkring 250 F-35’ere som der intil videre er bygget. GAO har fulgt F-35 projektet i gennem adskillige år. Og netop som GAO’s bekymringer omkring udviklingen af F-35 var aftaget som følge af at flyet blev mere og mere udviklet, så kaster GAO nu et bekymret blik på vedligeholdelsesfasen.

Login

  • Anmeld

    E. Petersen

    NU er det så igen et spørgmål om økonomi

    "The shortages are expected to plague the fighter jet program for several years the report said. Partly to blame were “incomplete plans and funding that did not account for the long lead time parts.” In other instances, delays in the establishment of repair capabilities were blamed."

    Og når man så har 100+ fly man har udviklet på sideløbende med produktion, så kan folk med lidt indsigt i produktion godt regne ud, hvor mange reservedele der skal special fremstilles jvf. F-22 programmet.

    Og det er ikke kun F-35 der er problemet

    Hele US Airforce/US navy lider under dette trods verdens største militærbudget.

    https://www.defensenews.com/naval/2017/02/06/grounded-nearly-two-thirds-of-us-navys-strike-fighters-cant-fly/

    og For de Tunge NATO partnere i Europa er det ikke bedre med Eurofighter. Det her er en af mange artikler om samme emne.

    http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/raf-butchers-four-typhoon-jets-6963359

    Så vedr. timetal kan folk være helt rolige/urolige. Danmark kommer aldrig til af flyve 250 timer gns. per F-35. Det ender på max. 180 timer/fly årligt.

    Ingen tør næsten fortælle sandheden om den reelle omkostning ved at købe/drive et kamp flysetup på vanlig vis.

    Dog kommer der historer op om prisniveauer som får de ansvarlige politikere til at sige stop. Senest Østrig der så vælger at skrotte EF hurtigst muligt og Bulgarien der syntes at indkøb af kun 8 gripen C/D var røget igennem prisloftet.

  • Anmeld

    GD

    "Og når man så har 100+ fly man har udviklet på sideløbende med produktion, så kan folk med lidt indsigt i produktion godt regne ud, hvor mange reservedele der skal special fremstilles jvf. F-22 programmet."

    Concurrency og F-22 problematikken er nu noget forskellige væsner.

    Concurrency F-35 fly kan blive (og vil blive det af samme grund) blive bragt op til block 3f standard, så de kan køre i samme reservedelsspor som resten af flåden. Netop for at undgå specialproducerede reservedele.

    Det er så også data fra concurrencyflåden GAO ser på. Er det så repræsentivt for hvad der fremadrettet kommer til at ske?

    Pentagon har tidligere købt fly ind, F-15, og ignoreret manglen på reservedele, fordi det var vigtigst at få fly. Det gav "reformers" en undskyldning for at sige at F-15 ikke fløj ofte fordi det var "komplekst," mens sandheden var at man ikke købte reservedele ind... ok det var et sidetrack.

  • Anmeld

    E. Petersen

    @GD

    Nu kan man kalde det alle de forskellige ord man vil, men i sidste ende bunder det i mangel på Midler = Penge
    som indlægget omhandlede

    http://www.popularmechanics.com/military/aviation/a28685/f-35s-unfit-for-combat/

    Og Nu er der totalt set 189 F-35 der ikke er up to date. Og 100+ risikerer aldrig at blive det for det truer full scale production

    https://www.realcleardefense.com/articles/2017/10/16/108_f-35s_will_not_be_combat_capable_112477.html

    "The report says that continuing maintenance issues with the F-22 have caused the jet to fail to meet its "availability requirement," or the time the jet is available for military use. The last of 187 operational F-22s was built in 2011. The jet is expected to have a 30-year lifespan, but upgrades could lengthen its air time."

    "One recently retired Air Force official with direct knowledge about the service’s efforts to repair two damaged Raptors said that they faced severe difficulties with retrieving the correct tooling. In one example, Air Force maintainers needed to build a particular component from scratch to replace a severely damaged part for an F-22. The crews went into the Conex boxes where the tooling and instructions to build the part were allegedly stored, but to their considerable surprise and aggravation, the container was empty. The same pattern repeated itself several times—and as of the last time the source checked–the issue remains unresolved. The bottom line is that even if the Air Force wanted to, it may not be physically possible to restart the line—at least not without a huge additional investment in time and money."

    "The massive maintenance bills are also draining away air force funds urgently required for other projects. Former top Pentagon weapons testing expert Thomas Christie (2001-2005) has been quoted as saying that the plane’s huge costs has resulted in the Air Force lacking funds to modernize its other components adequately. He said the force has "embarked on what we used to call unilateral disarmament."

    Der er et utal af lækkede historier på nettet om F-22´problemer vedr. vedligehold, mangel på reservedele som bla. skyldes forskellige varianter på et forholdsvis lille antal fly (187).

  • Anmeld

    GD

    F-22 er anderledes. Tre spor. Produktion lukket ned. Den problemstilling du fremhæver er den _største lektie der er taget med over til F-35 programmet fra F-22 programmet_.

    Angående lækkede historier om F-22. Sammenligning dette citat med citatet i dit indlæg.

    "Tooling:

    Moreover, the Air Force is auditing the Sierra Army Depot to make sure that the F-22 manufacturing tooling is secure—and thus far everything is in order. The audit is 85 percent complete and thus far all of the tooling has been found. Earlier, some Air Force officials had expressed concerns that the equipment had been misplaced—however, those concerns were unfounded as it turns out.

    “When you store 40,000 tools in a bunch of Connexes, it’s probably like my garage, I know something is out in it, but it takes me a while sometimes to find it,” McIntyre said.

    “They’ve found no issues with finding any of the tooling.”

    http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/the-us-air-forces-stealth-f-22-raptor-will-fly-until-2060-21329

  • Anmeld

    E. Petersen

    @GD

    Enig i produktion lukket ned = 187 fly medfører for dyrt et setup
    Produktion lukket ned pga. mangel på milder.

    Enig i at det var en lektie man ikke vil gentage med F-35 - men nu står de med 100+ fly der sandsynligvis er for dyre for dem at opdatere = mangel på midler.

    When you store 40,000 tools in a bunch of Connexes, it’s probably like my garage, I know something is out in it, but it takes me a while sometimes to find it,” McIntyre said.

    Havde man haft et veludbygget og tilstrækkelig planlagt vedligeholdelses setup var det ikke sket = mangel på midler.

    4.335.500.000.000 kr = den mængde penge USA i 2018 vil bruge på forsvaret og så har de ikke råd til at have et veludbygget vedligehold på 187 F-22 og opdatere de første 100+ F-35.

    Og vi taller ikke om gammelt materiel men om deres "state of art" kampfly platforme.

  • Anmeld

    GD

    F-22 produktion lukket fordi det programmet var noget lort. Man kunne have pløjet ufatteligt mange midler ned i det, og det kunne bare ikke betale sig, så der blev skåret til der. Det kan man så kalde mangel på midler, men det siger bare ikke så meget om den dybere motivation. Tilføj at for F-22 er 1/3 mandagseksemplarer der aldrig vil kunne blive opgraderet til det, der svarer til block 3f for F-35.

    At F-22 kører ADA og en håndfuld andre programmeringssprog og oversættere mellem snitflader!

    Reservedelsituationen som beskrevet i GAO rapp er situationen for de 100+ mandagseksemplarer for F-35.

    Min forventning er at disse bliver opgraderede, i det mindste så de kommer i samme spor mht reservedele som resten af flåden. Andet ville være dumt og dyrt.

  • Anmeld

    E. Petersen

    ja det må man da håbe ellers har det været dyre lærepenge

  • Anmeld

    KimE

    Leveranserna av nya f35 plan var pausad i 1,5månad för att rätta till problem med rostskyddsbehandling av fästhål till luckor, oklart hur många av de 250 levererade planen som behöver en ny rostskyddsbehandling.
    https://www.defensenews.com/air/2017/11/01/minor-quality-control-issue-creates-new-problem-for-f-35-enterprise/

  • Anmeld

    Martin

    Man kan da glæde sig over at vi har købt A udgaven, det er trods alt den der er mindst defekt :)

  • Anmeld

    D.Staal

    "At F-22 kører ADA og en håndfuld andre programmeringssprog og oversættere mellem snitflader!"

    @GD gider du forklare os ikke IT kyndige nærmere?

  • Anmeld

    Jan

    Jeg skal understrege, at jeg kun har fulgt indkøbet af de nye F-35 kampfly i medierne og derfor ikke har nogen detaljeret viden om projektet og ikke er opdateret på en række områder.

    Jeg bliver dog i stigende grad bekymret for dette meget kostbare projekt, efterhånden som flere advarselslamper er blevet tændt.

    Jeg vil i den forbindelse henlede opmærksomheden på Forsvarskommandoens undersøgelsesrapport af "UAV Tårnfalken".
    www.fmn.dk/nyheder/Documents/Endelig_undersøgelsesrapport_af_2_juni_2005.pd

    Jeg er klar over, at man ikke direkte kan sammenligne forsvarets anskaffelse af UAV Tårnfalken med forsvarets anskaffelse af F-35 kampfly, men der er dog et par lighedspunkter, der er relevante af fremhæve.

    Lighedspunkterne er:
    1. Umodent projekt.
    2. Udviklingsprojekt (ikke velafprøvet teknologi).
    3. Kostbart i anskaffelse.
    4. Lille kapacitet og dermed kritisk reserve (kun 27 fly, hvor af 5 er træningsfly)
    5. Antal flyvetimer/år er uafklaret (det må tiden vise).
    6. Holdbarheden er uafklaret (hvor robust er F-35?).
    7. Vanskeligt at få reservedele.
    8. Lang leveringstid på reservedele.

    Jeg ærger mig over, at politikere og militære eksperter tilsyneladende ikke har taget ved lære af historien, men fortsat kaster sig ud risikofyldte og tvivlsomme projekter.

    Jeg håber i mit stille sind, at F-35 kommer på vingerne, men jeg frygter for, at der ligger en stor regning, som vi endnu ikke har set omfanget af, og venter på de danske skatteydere.

  • Anmeld

    Thomas Larsen

    U.S. rigsrevision spår kraftig forøgelse af udgifter til vedligeholdelse af F-35:

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/amerikansk-rapport-udgifter-til-de-nye-kampfly-loeber-loebsk
    https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-om-dyrere-kampfly-risikabelt-politikere-ikke-kender-den-reelle-pris

    ... interesant da, det var et sprængende og omdiskuteret punkt i kampflykonkurrencen.

  • Anmeld

    GD

    Tyskerne er lune på F-35

    Air Platforms
    Germany declared preference for F-35 to replace Tornado
    Gareth Jennings - IHS Jane’s Defence Weekly
    08 November 2017

    The German Air Force has a shortlist of existing platforms to replace its Panavia Tornados from 2025 to 2030, but the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) is the service’s “preferred choice", a senior service official said on 8 November.

    Speaking under the Chatham House Rule, the official said that the F-35 already fulfils most of the requirements that the Luftwaffe requires to replace its Tornados in the 2025 to 2030 timeframe, and that it offers a number of other benefits besides.

    “The Tornado replacement needs to be fifth-generation aircraft that can be detected as late as possible, if at all. It must be able to identify targets from a long way off and to target them as soon as possible.

    “The German Ministry of Defence [MoD] is looking at several aircraft today, including the F-35 – it is commercially available already, has been ordered by many nations and is being introduced into service today, and has most of the capabilities required.”

    Germany had previously engaged Airbus Defence and Space (DS) in defining the requirements for a future Tornado replacement under its Future Combat Air System (FCAS) programme. However, the timelines involved of an anticipated retirement of the Tornado in about 2030 has caused the Luftwaffe to look instead at an already developed platform. As the official explained, “The timeframe suggests we need to start introducing successor in about 2025 to cover the Tornado retirement in 2030 – we need a five-year transition phase. That is only seven years away, and so it is very unlikely that industry could develop and introduce an entirely new aircraft type that fulfils the functionalities that we require. History show that the Eurofighter took 25 years before the first aircraft was introduced.”

    http://www.janes.com/article/75511/germany-declared-preference-for-f-35-to-replace-tornado